Gotländska fartsyndare fastnar nästan aldrig på bild

Gotlands län ligger i särklass sist när det gäller andelen fortkörningar som fastnar i trafikkameror. Antalet registreringar till och med juli var 212. Landets högsta siffra är 29 427.

0,9 procent. Inte ens var hundrade fortkörare fångas av öns enda fartkameror i Roma.arkivfoto: Malin Vinblad

0,9 procent. Inte ens var hundrade fortkörare fångas av öns enda fartkameror i Roma.arkivfoto: Malin Vinblad

Foto: Malin Vinblad

Gotland2012-08-29 04:00

Endast 0,9 procent av andelen fortkörningar i Gotlands län filmades av trafikkamera, så här långt under 2012. Då är det ändå en minimal ökning från 0,8 procent 2011. I topp ligger Stockholms län med 6,1 procent. Även i antal ligger Gotland klart sist. Under juli skedde 85 registreringar och totalt hittills i år 212. Högst ligger Västra Götaland med 7 569 i juli och totalt 29 427. Förklaringen är antalet kameror, fortfarande är de enda fasta fartkamerorna på ön de båda i Roma, mellan kyrkan och samhället.

- Vi har bara en och sen är den tidsstyrd via Kiruna och vi har inget med den att göra, konstaterar Anders Särland, trafikpolischef på Gotland.

Fler fasta kameror är för tillfället inte på gång till Gotland. Däremot kan det bli aktuellt att låna en mobil sådan, i samarbete med Stockholm.

- Den kommer att arbeta där vi har problem med att bilisterna håller höga hastigheter, som skoltrafiken vid 30-sträckor. Visst vore det bra att få ned hastigheten på vissa sträckor, kameran i Roma har en preventiv effekt, det märker man på trafikrytmen där.


Var tredje bötfälls
Lars Hedström på Trafikverket framhåller att en kamera är en dyr historia.

- Den kostar runt 400 000 i installation innan den kan börja användas.

Trafiksäkerhetsverket sköter kamerorna, ser till att de är på plats och fungerar. All information går sedan till Rikspolisstyrelsens enhet i Kiruna som skannar av bilderna och ser till att det blir böter där det är aktuellt.

Lars Hedström konstaterar dock att det är långtifrån alla som fotograferas i för hög hastighet som bötfälls.

- Max 30 procent resulterar i en böteslapp för fotograferade fortkörare. Mc-förare faller bort, där går det inte att identifiera föraren och sedan räcker bildkvaliteten inte alltid till för att identifiera bilförare, det räcker inte med att man vet vem som äger fordonet.

Lars Hedström håller dock med om att fartkamerorna har fördelen att de dämpar hastigheten oavsett om de är i bruk eller ej.

- Man blir lite av en ögontjänare.

Ett inriktningsbeslut har fattats om att Trafikverket och Polisen ska satsa på att fördubbla dagens 1 100 automatiska trafikkameror.

- I september går Trafikverket in med förslag om hur många som ska köpas in, de ska sedan sättas upp fram till 2020, säger Lars Hedström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om