Gotländska företag får lika villkor
Regeringen vill avveckla Gotlandstillägget. Frakterna mellan ön och fastlandet ska i stället finansieras ur statskassan. Det meddelade Näringsdepartementet i går.
Mötet var ett led i arbetet att hitta långsiktiga lösningar för transporterna mellan Gotland och fastlandet.
Det så kallade Gotlandstillägget ger årligen 80-90 miljoner kronor till fraktföretagen, men det är oklart vad pengarna egentligen används till, menar statssekreteraren.
- Använder speditörerna pengarna för att sänka kostnaderna för transporterna mellan Gotland och fastlandet? Ja, det vet vi inte riktigt i dag. Ambitionen är att Gotlandstillägget ska bort, men jag kan inte lova att vi klarar av det nu, säger Leif Zetterberg.
Däremot lovade statssekreteraren att transportfrågan ska finnas med i regeringens budgetproposition i vår.
- Där ska finnas en punkt om konkurrensneutralitet för gotländska företag.
Beskedet togs emot med öppen famn av Eva Nypelius (c), kommunstyrelsens ordförande:
- Det här har varit en lång följetong, det låter mycket bra att man äntligen tar tag i frågan. Den har legat still i flera år, säger en lättad Eva Nypelius.
Närmast på agendan står samtal med de speditörer som är verksamma på ön.
Det statliga transportstödet infördes i mitten av 1970-talet för att subventionera frakt till och från Gotland.
Stödet finansieras av att transporter på fastlandet belagts med en extra avgift.
Källa: www.rikstrafiken.se
Stödet finansieras av att transporter på fastlandet belagts med en extra avgift.
Källa: www.rikstrafiken.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!