Inom loppet av ett år har gotländska Alma Persson sagt upp sig från en fast tjänst, startat eget företag och börjat livnära sig på sitt nya yrke som influencer.
– Allt gick så himla fort, från att jag började posta till att jag växte i följarantal och företag såg potential att jobba med mig, säger hon.
Fenomenet influencer benämns som ett yrke, åtminstone på den stora yrkessajten framtid.se – som drivs av företaget bakom olika ledande portaler kring val inför gymnasiet och andra studier.
Där står att: "en influencer vill oftast få folk att köpa en viss produkt eller uppmärksamma ett varumärke", och att man är en form av marknadsförare eller säljare med sociala medier som sin plattform.
Alma Persson skulle hellre se en mer nyanserad beskrivning:
– Självklart att inkomsten kommer därifrån, men det är inte det som är målet i första hand. En influencer har ju en stor möjlighet att påverka och inspirera och att frigöra sin kreativitet.
Alma Perssons framgångar tog fart på riktigt under pandemin genom Tiktok – en sociala medier-app för att dela korta, personliga videoklipp och som har en halv miljard användare över hela världen. Hennes mest populära video har nära 14 miljoner visningar och har gillats av över 1,5 miljoner användare.
Och med drygt 800 000 följare på Tiktok, har Alma Persson kunnat göra sig ett namn på Instagram där en stor del av hennes inlägg som influencer sker.
– Det här är egentligen inget jag gått och drömt om. Men det är fantastiskt att något som jag gjorde på fritiden som en kul grej kan vara mitt heltidsjobb.
En video om dagen på Tiktok, och dagliga uppdateringar av Instagramkontot, låter kanske inte som en fullspäckad arbetsdag i andras öron. Men det är mycket arbete bakom och vid sidan om med själva företagandet, säger Alma Persson.
– Det är heller inget jobb där man går hem klockan 16 eller 17. Jag jobbar egentligen alla timmar på dygnet med allt runtomkring.
Firman startade hon så sent som i vintras, så just nu går mycket tid åt till att lära sig hur man sköter den biten.
Hur länge hon kan livnära sig på sociala medier står skrivet i stjärnorna, som för många andra i branschen.
– Om det är något jag kan tipsa andra om som kanske drömmer om att jobba med det här, är det att rikta in sig på det man gillar. Även om det är en ytlig värld på många sätt så behöver man vara sig själv för att kunna lyckas, säger Alma Persson.