GotlÀndsk mat och gotlÀndsk livsmedelsproduktion hör till Gotlands starkaste tillgÄngar nÀr det handlar om tillvÀxt. I gÄr arrangerades en matkonferens pÄ Suderbys med hela produktionskedjan pÄ plats.
Lasse Nellmer pÄ lÀnsstyrelsen Àr processledare för den gotlÀndska mat- och livsmedelsstrategin. Han kunde presentera positiva nyheter:
â VĂ€rdet av mat frĂ„n Gotland har ökat avsevĂ€rt. Vi har mĂ€tt försĂ€ljningen av ett 30-tal gotlĂ€ndska produkter. FrĂ„n 2017 till 2018 ökade den med tolv procent. I riket ökade försĂ€ljningen med fem procent.
De produkter som det handlar om Àr allt frÄn kött och grönsaker till olika drycker och försÀljningsökningen mÀrks över hela linjen.
â Huvudförklaringen Ă€r att efterfrĂ„gan pĂ„ nĂ€rproducerat har ökat, sĂ€ger Lasse Nellmer.
Lasse Nellmer ser att antalet mat-samarbeten pÄ Gotland ökar. NÀr det gÀller satsningar pÄ hÄllbar utveckling inom livsmedelsomrÄdet ser man inga tydliga framsteg Ànnu, men det har gjorts vissa insatser.
â Det ska bli spĂ€nnande att fortsĂ€tta följa utvecklingen, sĂ€ger Lars Nellmer.
Matkonferensen, som arrangerades av lÀnsstyrelsen och regionen, hade hÄllbarhet som tema. Hur ska Gotlands mat- och livsmedelsföretagare stÀrka sin konkurrenskraft pÄ en marknad dÀr allt fler konsumenter förvÀntar sig att företagen jobbar med hÄllbarhet.
Anna Richert, matexpert pÄ VÀrldsnaturfonden WWF, ser att Sverige har svÄrt att klara hÄllbarhetsmÄlen nÀr det gÀller livsmedelsproduktion.
â Det hĂ€nder mycket, men det gĂ„r inte tillrĂ€ckligt snabbt. Vi mĂ„ste ta fler steg. BekĂ€mpningsmedel Ă€r en av de saker vi mĂ„ste tala mer om. Vi ser bekĂ€mpningsmedel i vattendrag och det Ă€r orovĂ€ckande, sĂ€ger Anna Richert.
Anna Richert kÀnner dock till flera gotlÀndska företag som gör ett bra jobb pÄ hÄllbarhetsomrÄdet. Stora Coop, som blev "Ärets hÄllbaraste butik 2019", Àr ett av de exempel som hon lyfter fram.
Coop-chefen Markus Wahlgren Àr mÄn om att lyfta försÀljningen av bÄde ekologiskt och nÀrproducerat. UtlÀndskt kött har Äkt ut ur köttdisken och gotlÀndska produkter fÄr en bra exponering.
â FĂ„r produkterna inte utrymme kommer de aldrig upp i volym, förklarar Markus Wahlgren.
Han tror att satsningen kommer att löna sig:
â Det finns folk som har slutat handla hos oss för att vi inte har det utlĂ€ndska köttet, men jag tror att det kommer andra kunder till oss som vill ha nĂ€rproducerat.