Gotländsk mat och gotländsk livsmedelsproduktion hör till Gotlands starkaste tillgångar när det handlar om tillväxt. I går arrangerades en matkonferens på Suderbys med hela produktionskedjan på plats.
Lasse Nellmer på länsstyrelsen är processledare för den gotländska mat- och livsmedelsstrategin. Han kunde presentera positiva nyheter:
– Värdet av mat från Gotland har ökat avsevärt. Vi har mätt försäljningen av ett 30-tal gotländska produkter. Från 2017 till 2018 ökade den med tolv procent. I riket ökade försäljningen med fem procent.
De produkter som det handlar om är allt från kött och grönsaker till olika drycker och försäljningsökningen märks över hela linjen.
– Huvudförklaringen är att efterfrågan på närproducerat har ökat, säger Lasse Nellmer.
Lasse Nellmer ser att antalet mat-samarbeten på Gotland ökar. När det gäller satsningar på hållbar utveckling inom livsmedelsområdet ser man inga tydliga framsteg ännu, men det har gjorts vissa insatser.
– Det ska bli spännande att fortsätta följa utvecklingen, säger Lars Nellmer.
Matkonferensen, som arrangerades av länsstyrelsen och regionen, hade hållbarhet som tema. Hur ska Gotlands mat- och livsmedelsföretagare stärka sin konkurrenskraft på en marknad där allt fler konsumenter förväntar sig att företagen jobbar med hållbarhet.
Anna Richert, matexpert på Världsnaturfonden WWF, ser att Sverige har svårt att klara hållbarhetsmålen när det gäller livsmedelsproduktion.
– Det händer mycket, men det går inte tillräckligt snabbt. Vi måste ta fler steg. Bekämpningsmedel är en av de saker vi måste tala mer om. Vi ser bekämpningsmedel i vattendrag och det är oroväckande, säger Anna Richert.
Anna Richert känner dock till flera gotländska företag som gör ett bra jobb på hållbarhetsområdet. Stora Coop, som blev "årets hållbaraste butik 2019", är ett av de exempel som hon lyfter fram.
Coop-chefen Markus Wahlgren är mån om att lyfta försäljningen av både ekologiskt och närproducerat. Utländskt kött har åkt ut ur köttdisken och gotländska produkter får en bra exponering.
– Får produkterna inte utrymme kommer de aldrig upp i volym, förklarar Markus Wahlgren.
Han tror att satsningen kommer att löna sig:
– Det finns folk som har slutat handla hos oss för att vi inte har det utländska köttet, men jag tror att det kommer andra kunder till oss som vill ha närproducerat.