GotlÀndska livsmedel pÄ frammarsch

GotlÀndsk mat tar marknadsandelar. "Förklaringen Àr att efterfrÄgan pÄ nÀrproducerat ökar", sÀger Lasse Nellmer pÄ lÀnsstyrelsen.

FrÄn jord till bord. Hela produktionskedjan fanns pÄ plats pÄ matkonferensen pÄ Suderbys. Konferensen hade hÄllbarhet som sitt tema.

FrÄn jord till bord. Hela produktionskedjan fanns pÄ plats pÄ matkonferensen pÄ Suderbys. Konferensen hade hÄllbarhet som sitt tema.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2019-11-12 16:30

GotlĂ€ndsk mat och gotlĂ€ndsk livsmedelsproduktion hör till Gotlands starkaste tillgĂ„ngar nĂ€r det handlar om tillvĂ€xt. I gĂ„r arrangerades en matkonferens pĂ„ Suderbys med hela produktionskedjan pĂ„ plats. 

Lasse Nellmer pÄ lÀnsstyrelsen Àr processledare för den gotlÀndska mat- och livsmedelsstrategin. Han kunde presentera positiva nyheter:

– VĂ€rdet av mat frĂ„n Gotland har ökat avsevĂ€rt. Vi har mĂ€tt försĂ€ljningen av ett 30-tal gotlĂ€ndska produkter. FrĂ„n  2017 till 2018 ökade den med tolv procent. I riket ökade försĂ€ljningen med fem procent.

De produkter som det handlar om Àr allt frÄn kött och grönsaker till olika drycker och försÀljningsökningen mÀrks över hela linjen.

– Huvudförklaringen Ă€r att efterfrĂ„gan pĂ„ nĂ€rproducerat har ökat, sĂ€ger Lasse Nellmer.

Lasse Nellmer ser att antalet mat-samarbeten pÄ Gotland ökar. NÀr det gÀller satsningar pÄ hÄllbar utveckling inom livsmedelsomrÄdet ser man inga tydliga framsteg Ànnu, men det har gjorts vissa insatser.

– Det ska bli spĂ€nnande att fortsĂ€tta följa utvecklingen, sĂ€ger Lars Nellmer.
 

Matkonferensen, som arrangerades av lÀnsstyrelsen och regionen, hade hÄllbarhet som tema. Hur ska Gotlands mat- och livsmedelsföretagare stÀrka sin konkurrenskraft pÄ en marknad dÀr allt fler konsumenter förvÀntar sig att företagen jobbar med hÄllbarhet.

Anna Richert, matexpert pĂ„ VĂ€rldsnaturfonden WWF, ser att Sverige har svĂ„rt att klara hĂ„llbarhetsmĂ„len nĂ€r det gĂ€ller livsmedelsproduktion. 

– Det hĂ€nder mycket, men det gĂ„r inte tillrĂ€ckligt snabbt. Vi mĂ„ste ta fler steg. BekĂ€mpningsmedel Ă€r en av de saker vi mĂ„ste tala mer om. Vi ser bekĂ€mpningsmedel i vattendrag och det Ă€r orovĂ€ckande, sĂ€ger Anna Richert.

Anna Richert kĂ€nner dock till flera gotlĂ€ndska företag som gör ett bra jobb pĂ„ hĂ„llbarhetsomrĂ„det. Stora Coop, som blev "Ă„rets hĂ„llbaraste butik 2019", Ă€r ett av de exempel som hon lyfter fram. 

Coop-chefen Markus Wahlgren Ă€r mĂ„n om att lyfta försĂ€ljningen av bĂ„de ekologiskt och nĂ€rproducerat. UtlĂ€ndskt kött har Ă„kt ut ur köttdisken och gotlĂ€ndska produkter fĂ„r en bra exponering. 

– FĂ„r produkterna inte utrymme kommer de aldrig upp i volym, förklarar Markus Wahlgren.

Han tror att satsningen kommer att löna sig:

–  Det finns folk som har slutat handla hos oss för att vi inte har det utlĂ€ndska köttet, men jag tror att det kommer andra kunder till oss som vill ha nĂ€rproducerat.

Antropologen Katarina Graffman berÀttade om vad det Àr som styr ungdomars konsumtionsmönster.
Antropologen Katarina Graffman berÀttade om vad det Àr som styr ungdomars konsumtionsmönster.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!