Gotlandskanalen byter programtablå inför hösten
Gotlandskanalen byter inom kort, 14 augusti, programtablå. Från sommarupplagan blir det en övergångsperiod om tre veckor innan höstens huvudtablå börjar med inrikning mer på den gotländska publiken.En avgörande period för kanalens framtid.Efter snart en månads sändningar är Gotlandskanalens chef Bobo Ginzel nöjd med såväl tittarnas gensvar som annonsförsäljningen även om några officiella tittarsiffror inte föreligger.
- Det känns jättebra så här långt, över förväntan. De flesta medarbetarna har inte jobbat med teve tidigare så det är otroligt att vi fått ut det så bra som vi gjort, sammanfattar Bobo Ginzel de första veckornas sändningar.
Någon undersökning av hur många som tittar på sändningarna har man dock ännu inte gjort.
- Men en mätning måste vi göra i höst när alla gotlänningar är på plats. Vi ska nu rulla i gång hösttablån med gotländsk inriktning, så fort vi kan släpper vi den men omfattningen är inte riktigt klar ännu. I dag vänder vi oss mycket till turisterna. Mycket handlar om att försöka hitta rutiner, det är ju helt nystartat och vi lär oss mycket.
- Som det ser ut i dag kommer vi först att ha en mellanperiod på tre veckor innan vi rullar den riktiga hösttablån. Då får vi chansen att hinna producera och få i gång ett ganska stort projekt.
Gotlandskanalen är reklamfinansierad och således bereonde av annonsingången. Bobo Ginzel är nöjd så här långt men hösten blir en avgörande period.
- Annonserna är en glad överraskning, försäljningen har gått bättre än vad vi trott. Sen får vi se om det är nyhetens behag men det känns som om annonsörerna tror på det här. Vi har många annonsbokningar för i höst, det är blandade företagsannonser, både mindre och större företag även om vill få in fler småannonsörer.
Sammanlagt beräknas den gotländska annonsmarknaden vara värd 60-70 miljoner kronor per år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!