Gotländskt internetföretag anmäler konkurrent till AD

Internetföretaget och webbportalen guteinfo.com har anmält konkurrenten gotland.net till marknadsdomstolen. Anledningen är att gotland.net i annonser uppgivit att de är "Gotlands mest besökta turistsida", ett påstående som gutinfo.com anser vara vilseledande reklam.
- De har inte en susning om hur det ligger till eftersom de inte har tillgång till andra internetportalers besöksstatistik, säger Bernt Enderborg som är ansvarig för guteinfo.com.

Gotland2006-07-13 06:00
Efter att gotland.net i en annons i i början av juli uppgav sig vara "Gotlands mest besökta turistsida" fick Bernt Enderborg nog och anmälde konkurrenten till marknadsdomstolen. I brevet till marknadsdomstolen vänder sig Bernt Enderborg mot att konkurrenten marknadsfört sig i tidningar och broschyrer och där uppgivit att portalen är den som har flest besökare till sin hemsida. Enlig Bernt Enderborg är det som inte möjligt att ha inblick i andra hemsidors besöksstatistik och i sitt brev till marknadsdomstolen åberopar Bernt Enderborg marknadsföringslagen och att det där framgår att en näringsidkare inte få använda framställningar som är vilseledande.
- De har inte tillgång till andra portalers besökarstatistik. Det går inte att säga att en sida har högst antal besökare när man inte vet. Vi tappar kunder när de bygger sin reklam på siffror de inte känner till, säger Bernt Enderborg.
Antalet personer som besöker en hemsida är möjligt att räkna genom att ansluta ett extra datorprogram till servern som hanterar webbsidorna på internet. För att få tillgång till informationen krävs bland annat lösenord för att skydda mot intrång från andra företag.
Ansvariga för internetportalen gotland.net har valt att redovisa sin statistik över antalet besökare öppet på hemsidan. Här visas en sammanställning under 2005 jämfört med tidigare år.
- Vi redovisar vår statistik, den är inte hemlig. Vi har inte sett någon annan redovisa några högre siffror, om de hade bättre besökarstatistik skulle de tala om det, säger Bo Eriksson som ansvarar för webbsidan gotland.net.


Egna undersökningar
Innan gotland.net gick ut med uppgifterna om att de har den mest besökta hemsidan har företaget gjort egna undersökningar om sin ställning på marknaden genom att på flera olika sätt orientera sig jämfört med konkurrenterna. Uppskattningar har gjorts bland annat genom antalet kundrelationer. Den konkurrent som företaget uppskattat ligga närmast i besöksnivå är Gotlands turistförenings hemsida gotland.info.
- Vi har tagit del av deras redovisningar, då låg vi bättre till och enligt våra beräkningar gör vi det fortfarande, säger Bo Eriksson.
Som redskap har också sökmotorn alexa.com använts.Genom den går det att få fram information om hur många besök olika hemsidor har jämfört med andra och här låg gotland.net bättre till än konkurrenterna. Men att mäta antalet besök på en hemsida på ett neutralt sätt är komplicerat, de olika mätarna som finns räknar besök på olika sätt och statistiken här kan visa olika resultat.
- Jag skulle verkligen välkomna ett neutralt mätverktyg, vi har inga siffror att dölja. Det här är vår åsikt om hur det ser ut. Jag välkomnar också att andra lägger ut sin statistik, det görs inte idag, säger Bo Eriksson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om