Gotländskt kubbspel på export till USA

Efter att successivt ha accepterat den europeiska fotbollen kan nu även det gotländska kubbspelet få en plats i amerikanernas hjärtan. Och snart även i deras trädgårdar. Kubbspelet ska ut på export.
Det är advokaten Pat Costello som nu ska lansera spelet i norra USA, med start i den egna, skandinavtäta hemstaten Minnesota.

Gotland2002-06-18 04:00
Pat Costello har spelat kubb tillsammans med släkt och vänner sedan han köpte sitt första spel 1988.
­ Det är ett kul spel, men ingen i USA vet om det. Alla kan vinna. Ett barn kan slå en vuxen, säger Pat som erkänner att han själv har blivit besegrad av en femåring, om än en ovanligt duktig femåring.
På söndagen kom han till Gotland tillsammans med systern Karin. Affärerna görs med kubbtillverkarna Lars Ekdahl och Rosita Brolin på Lillåkre Present i Barlingbo. De fick kontakt med amerikanen genom Sören Gannholm som säljer kubbspel på Internet.
<span class=MR>Kontakt via nätet</span>
Det var när Pat Costellos eget svensktillverkade spel var utnött och han var på jakt efter ett nytt som han kom i kontakt med Sören Gannholm via dennes hemsida. Men det blev inget köp vid det tillfället, berättar Pat.
­ Det visade sig att fraktkostnaden skulle gå på 65 dollar, det vill säga dubbelt så mycket som för själva spelet.
Men framöver kommer desto fler spel att färdas västerut. Pat Costello vill göra kubb populärt i staterna och exporten har redan inletts.
I mars skickade Lars Ekdahl och Rosita Brolin 144 spel till USA. I dagarna skeppar man över ytterligare 192.
Pat Costello hade gärna beställt fler, men Lars och Rosita måste hinna med att tillverka dem också. Än så länge är det ingen storindustri, omkring femhundra spel hinner de med per år. Förutom kubbspelen producerar de bland annat presentlådor, honung, saft och sylt.
<span class=MR>Billigare på Gotland</span>
Att åka ända till Gotland för att köpa kubbspel i stället för att låta tillverka dem i USA kan tyckas avigt, men är faktiskt ekonomiskt mer lönsamt, berättar Pat.
­ Det skulle kosta för mycket att tillverka dem i USA. Träet är dyrare.
Hans marknadsföringsplan är att ge bort ett antal spel till lägerskolor för barn, till exempel scout- eller kyrkläger.
När barnen har lärt sig spelet får de lära ut det till de vuxna.
I kubb skapas kontakter och konversation, menar Pat Costello.
­ Det är som är i bowling. Man pratar med varandra även om man inte har så mycket mer än spelet gemensamt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om