"Gotländskt" rederi säljs till Norrköping

Rederi Nordship, ett av Sveriges största rederier vad gäller kustfartyg, säljs till Österströms rederi i Norrköping. Affären genomförs under januari.
Nordship har och har haft stark anknytning till Gotland och kan nästan kallas ett "gotländskt" rederi. Flera gotlänningar har varit delägare och många gotlänningar har arbetat och arbetar ännu i rederiets fartyg.

Gotland2007-01-18 06:00
Nordship, som är baserat i Gävle, är känt inte minst för sina åtta fartyg som byggdes i Japan under 70-talet. Det var så kallade paragrafare med brutto just under 500 ton och med en dödvikt, lastförmåga, kring 1300 ton. Man kom överens om att alla fartyg skulle ha ordet "Nord" i namnet.
Flera av Japan-byggen fick gotländska ägare. En av dem var M/S Nordersand med familjen Andersson i Slite som huvudägare och med Karl-Erik Hagström i Slite som en av delägarna. Senare blev Nordersand helägd av familjen Andersson och därmed med Slite som hemmahamn. Fartyget seglar ännu inom Nordship-poolen.
En annan är M/S Nordlandia, också med familjen Andersson i Slite som huvudägare och med Slite i aktern. Bland delägarna fanns visbyborna Rune Fohlström och Axel Hammarberg. Ägdes en period av Slite-rederiet Andership men två brödrapar; Ulf och Roland Andersson samt Anders och Kalle Werkander.Fartyget seglar ännu för Nordship.
M/S Nordking är ännu ett Nordship-fartyg med stark gotländsk anknytning. Tre gotländska delägare var Arnold Garnström i Slite och Rutger Johansson och Rune Fohlström i Visby. Fartyget, som länge hade Visby som hemort, seglar fortfarande för Nordship.

Nordwest gick ur
Ett fjärde Japan-bygge var M/S Nordwest som bland många delägare hade Carl-Erik Larsson i Stenkyrka, som hade 10 procent, och Rune Fohlström, Visby, 5 procent. Carl-Erik, som i alla år också fört befälet i båten, löste efter hand in andel efter andel och ägde till slut båten själv.
Han lämnade också Nordship-poolen 1990 och fortsatte sedan ända fram till i fjol, då han sålde fartyget till Norge.
Därtill kommer att många gotländska sjömän seglar eller har seglat i Nordship-båtarna.
- Särskilt i början var det nästan enbart gotlänningar ombord, säger sjökapten Torgny "Togga" Karlsson i Slite som häromåret gick i land efter nära 28 år i Nordstar och Nordking.
Förutom Carl-Erik Larsson och Togga Karlsson har ett 20-tal gotländska andra sjökaptener och styrmän har genom åren fört befäl i Nordship-båtar. Per Svanborg, Gösta Hammarberg, Gunnar Hammerin, Stefan Lönberg, Helge Sjögren, Stig och Kalle Hagström, Mikael Sunneborn, Bert Jonsson och den kvinnliga sjökaptenen Ursin af Satu, tidigare i Rone, är bara några av dem.
Ännu idag är det flera gotlänningar som för befälet i Nord-båtarna. Ulf Andersson och Anders Werkander i Slite delar befälet i Nordtimber. Kalle Werkander, Slite,, Christer Gabrielsson i Västergarn och Svend-Erik Nielsen från Hemse för befäl i Nordlandia.

Gamle Gyle
Så nog kan man påstå att Nordship närapå är ett gotländskt rederi. Idag har rederiet sex fartyg som alla sysselsätts främst i Nordsjön och Östersjön med laster som skogsprodukter, stål och biobränslen.
Ett av dem är Nordtimber som tidigare Gyle av Slite. Nordcarrier och Nordtrader är de övriga.
Flera av fartygen har genom åren haft ekonomiska bekymmer, några har gått i konkurs. Ändå har de klarat sig i 30 år.
Nu återstår att se vad som händer med dem. Nye ägaren, Österströms rederi i Norrköping, som bildades 1981, har redan drygt ett 30-tal fartyg, dock alla utflaggade. I affären med Nordship-båtarna ingår också 30 procent av mäklarfirman Haegerstrand.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om