Den årliga TUR-mässan är en av Sveriges största resemässor. På plats på Svenska Mässan i Göteborg finns ett gotländskt samarbete med uppdrag att få folk till ön.
- Vi kallar oss för Mässgrupp Gotland, och består av 22 gotländska företag och organisationer. Här i Göteborg är vi tio företag som är på plats, säger Daniel Bengtsson, säljare på Destination Gotland.
Han är en av hjärnorna bakom idén till mässamarbetet som sammanlagt besöker tolv olika mässor runt om i Sverige för att sälja ön.
- Tanken bakom samarbetet är att om vi får folk till Gotland så vinner alla på det. Därför står det exempelvis inte Destination Gotland på min namnskylt under mässan, utan under de här dagarna säljer jag Gotland, säger han.
- Samarbetet har fungerat alldeles utmärkt ända sen starten. Dessutom är vi ett skönt gäng och har roligt tillsammans. Det tror jag gör att vi säljer Gotland ännu bättre.
TUR-mässan pågår i fyra dagar. Inledningsvis är det fackdagar, och från och med fredageftermiddag släpps även allmänheten in. Sammanlagt kommer närmare 40 000 personer att besöka mässan innan helgen är slut. En av de mest välbesökta montrarna är, enligt Daniel Bengtsson, den gotländska.
- Ja, Gotland är väldigt populärt och det har varit bra fart och mycket folk i montern under hela dagen. Och när allmänheten börjar komma på fredag lär det bli ännu mer drag här.