Gotlandstrafiken
Inför varje ny upphandlingsperiod av Gotlandstrafiken så skriver miljövänner och kostnadseffektiva personer till olika myndigheter för att ge förslag till hur man med hjälp av sänkta hastigheter på färjorna till o från Gotland skall rädda värden från klimatkrisen och uppfylla Sveriges åtagande i Parisavtalet.
För att hjälpa er i ert miljötänk så kommer här ett förslag till hur Gotlandstrafiken kan se ut efter 2027 då det nya avtalet skall starta.
För att vi på Gotland skall kunna ta oss på ett för oss tillfredställande sätt till o från Gotland behövs ett fartyg som har en hastighet på ca 45 knop vilket gör att vi kan ta oss till Nynäshamn på ca 2 tim. fartyget skall drivas av Vätgas och tar ca 500 passagerare. Fartyget skall inte ta gods och bilar utan detta skall transporteras av ett containerfartyg som kan ta upp till 1000 container. Med ett sådant fartyg skulle det räcka med ett fartyg i veckan som trafikerar containerhamnen i Nynäshamn och hamnen vid Storungs som görs om till en containerhamn. Det är givet att ett sådant fartyg skall drivas av vätgas.
Det är ju så att om vi gotlänningar skall rädda världen från klimatförstörelse så då räcker det ju inte med att minska utsläppen från Gotlandstrafiken utan vi bör också sänka hastigheten på våra riksvägar till 50 km/tim. Vi bör avveckla all stenbrytning och stoppa produktionen vid Cementa.
I och med att vi får ett fartyg som tar oss till Nynäshamn på två timmar kan vi avveckla all flyg och lägga ner Visby flygplats.
Vi bör ju också se till att alla last som skall till Gotland med container skall gå på järnväg till Nynäshamns container hamn.
Även hastigheten på väg 73 bör sättas ned till 70 km/tim.
Med dessa åtgärder så hat vi Gotlänningar uppfyllt Parisavtalet så att resten av Sverige kan med gott samvete fortsätta som vanligt.
Åke Kahlbom
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!