"Gotlandsullen är ett fantastiskt material"
- Hon är ett väsen, säger fotografen och Barbro Lomakka ler. Lågmäld tystnad talar. Varumärket Lomakka för henne långt ut i världen. Som textilare är hennes väg internationell och kantad av många uppdrag.
Barbro Lomakka. Hennes inredningstextilier handvävs på Gotland av gotländsk ull och finns representerade i offentliga rum runt om i världen.Foto: Henrik Radhe
Foto: Henrik Radhe
- Det är fantastiskt att handvävda textilier från Gotland går rakt ut i offentliga miljöer, säger Barbro Lomakka.
Hon gör sina strukturer av skönhet och kombinerar funktion och estetik i sina produkter. Konceptet är handvävda mattor att ligga på golv, hänga på vägg eller fästa i tak. Materialen är naturliga med ull från gotlandsfår, hampa, lin, papper och silke. Mönstren är koncentrerade till ytor, strukturer och grafiska former. Formspråket är lågmält men mycket tydligt. Färgskalan är vitt, svart och grått.
- Mitt arbete går ut på att reducera och integrera. Ju färre mönster och ju färre färger desto bättre. Allt jag gör är egentligen en variationskonst, förklarar Barbro Lomakka.
Vi träffas i Grasp studio, Gotlandic Resources And Survival Projects, i Visby innerstad som hon delar med arkitekt Helena Bloom, textilformgivare Karin Kloth och reseproducent Mait Juhlin.
Grasp driver projektet Grasp Raw Ideas i syfte att lyfta fram råvaror i ett större Östersjöperspektiv. Just nu tar Barbro och Helena fram ett fasadglas med ull för att visa på en råvara i nytt sammanhang.
Raw Ideas 09 var ett första avstamp för ett större internationellt seminarium 2010. Det som började som ett projekt kring Gotland och designåret 2005 har vuxit.
För Barbro Lomakka skedde starten betydligt tidigare. Gotländska sedan 1993 kom hon till ön via Stockholm från hembyn Kukkola i Tornedalen.
- Som liten stickade och sydde jag och såg en framtid med textil, säger Barbro som tog fram sina första mattor 1994 i ett projekt genom Gotlands Läns Hemslöjd. Uppdraget gällde att göra filtade mattor som höll i kvalitet.
Uppgiften var formgivning och tillverkning av inredningstextil i filt med motiv hämtade från gotländska bildstenar. Frågan att lösa var om det gick att filta av gotlandsull och få en stabil produkt.
- Jag insåg att gotlandsullen var ett fantastiskt material med oslagbar kvalitet. Ullfibern från gotlandsfåret är smutsavvisande, vattenavstötande, ljudisolerande och dessutom flamsäkert.
Projektet avslutades med en uppmärksammad utställning på Fornsalen. Snabbt lämnade hon de mönstrade och tovade mattorna och hennes första vävda mattor tog form. Lomakka design talar med ett tydligt formspråk. Sedan några år tillbaka vävs de flesta uppdragen av Inger Fransson i När.
2001 exponerade Barbro Lomakka sina mattor vid möbelmässor i Stockholm och i New York och kom in i en nisch som hon framgångsrikt har fortsatt i.
2002 tilldelades hon utmärkelsen Svensk form och ställde ut i bland annat Paris, Reykjavik och London. Förfrågningarna från arkitekter runt om i världen ökar och uppdragen blir allt fler. Snart påbörjar hon textilier för engelska BBC.
- Vi väver bara efter beställning och nästan enbart till offentliga miljöer, säger Barbro och pekar på behovet av ljudakustik i dessa typer av lokaler.
Hennes produkter svarar väl mot arkitekternas önskemål om rena material och synliggjord rumslighet. Brännpunkten är mindre utsmyckning och mer material.
2006 uppmärksammades hon vid invigningen av House of Sweden i Washington. Barbro Lomakka bidrog med "Krasis", ett akustikdämpande verk som bygger på reliefverkande filtstrukturer med grafiska och arkitektoniska helheter i kontraster med svart och vitt.
- För mig var det viktigt att ta fasta på och förmedla en tydlig arkaisk materialkänsla. Jag ville låta en stram helhet råda med tydliga färgval för varje rum.
Hon säger sig inte alls vara intresserad av utsmyckning eller inredning och gör sina textilier främst för att nå en högre grad av materialitet. En utställning i Japan 2008 ger syn för sägen. Tillsammans njuter vi av bilderna som visar hennes 17 mattor i tatamimått, två gånger längd mot bredd, i grått, vitt och svart. De är lagda efter varandra vid ett fönster som vetter mot en vattenpark högst upp på taket till en skyskrapa. Strukturerna speglar sig i vattnet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!