Gotlänning fick rätt mot 08-företag

Det går att få rätt mot säljare som sätter sig på tvären. Det vet Linus Olsson från Klintehamn, ägare av ett par märkesboots som inte riktigt höll måttet.

Gotland2010-02-12 10:35

1 995 kronor hade de kostat. Det var 2008, i november. Linus Olsson var var rätt nöjd när han packade upp sitt nyinköp från stockholmsresan och satte dem på sig. Men bara några timmar senare förbyttes den känslan av besvikelse.
Först lossnade en, och sedan en till, av de metalldetaljer som fanns påsydda på skorna. Det var fem centimer stora blänkande spännen som löpte runt vristen, visserligen inte nödvändiga för själva funktionen men viktiga för utseendet. Tyckte i alla fall Linus, som inte hade valt skorna om inte metallutsmyckningen funnits där.
Den ena metallapplikationen kunde han stoppa i fickan efter att den lossnat, den första hittade han däremot aldrig. När den tredje metallbiten lossnade drog han själv av den sista så att den inte skulle försvinna. Han tog med sig boots och lossnade detaljer och lämnade skorna för reparation hos firman som sålt dem, Sko Uno i Stockholm.
Företaget lovade att ringa när skorna var klara, men det dröjde och när Linus själv ringde och undrade fick han svaret att det inte fanns några reservdelar och att han inte kunde få skorna lagade.
Då bad Linus att få häva köpet och få pengarna tillbaka.
Det gick Sko Uno inte med på. Linus kunde bara få tillbaka skorna ofullständiga.

Hämtade aldrig ut dem

Linus, som vid det laget förlorat intresset för vinterboots eftersom det blivit vår, hämtade aldrig ut sina inlämnade boots och vände sig istället till Allmänna reklamationsnämnden för att få köpet hävt.
Och nu, två år senare, kommer ett avgörande därifrån.

Reklamationsnämnden, ARN, menar att kunden inte kan lastas för att saker som lossnar försvinner och att det är säljarens sak att bevisa att skadan på skorna uppstått genom något annat än ett "ursprungligt fel" på varan.
Företaget har i sin skriftliga inlaga till nämnden hävdat att det är kundens ansvar att skaffa fram det han eller hon slarvat bort. Och att ingen annan klagat på de 60-70 par likadana boots som butiken sålt till andra kunder.

ARN har nu utfärdat en rekommendation, att Sko Uno i Stockholm ska behålla bootsen och betala tillbaka de 1 995 kronorna till Linus.

Linus själv är nöjd idag. Fast han vet att ARN bara kan utfärda rekommendationer, inte ställa regelrätta utbetalningskrav.

- Jag har ju fått rätt i sak men än har jag inte fått några pengar, säger han till helagotland.se och fortsätter:
- De ska höra av sig före den 15:e men än har de inte ringt. Jag kanske får ringa dem igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!