Förra året besiktigades omkring 30 000 personbilar på Gotland. Bara 19,3 procent, 5 900 besiktningar, underkändes. Det placerar trafiksäkerheten och de gotländska fordonen etta och bäst i landet. I andra änden på listan återfinns Värmland, där mer än var fjärde personbil underkändes vid kontrollbesiktningen med krav på efterkontroll.
– Vi har under många år sett en nedgång när det gäller andelen underkända bilar. Trenden är tydlig under de senaste tio åren. Utvecklingen talar för att bilarna blir allt bättre och därmed också allt mer trafiksäkra, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen som sammanställt statistiken.
Sedan avregleringen finns det i dag flera godkända företag på Gotland som gör kontrollbesiktningar. Daniel Gutemyr är stationschef på Svensk bilprovning i Visby och han har levt nära de gotländska bilarna sedan elva år tillbaka. Han ser det statistiken visar, när han lyfter på huven eller kikar under karossen på en gotländsk bil.
– Jag tror att det är mycket på grund av avsaknaden av saltet på vägarna som de gotländska bilarna är bättre. Salt förstör så mycket, bromsskivor och fräter på kablar så att det blir elfel, säger Daniel Gutemyr och menar att det i slutänden spar mycket pengar i plånboken för öns bilister.
Spindelleder och styrleder är sårbara och skulle kunna orsaka olyckor i trafiken. Drygt 7 600 sådana leder upptäcktes på öns bilar vid kontrollsbesiktningar i fjol.
– Utan en spindelled är det inget som håller i hjulet och då är det risk att man kör av vägen om det sker i hög hastighet, säger Daniel Gutemyr och menar att tidiga upptäckter av trasiga gummidamasker och leder sparar onödiga utgifter för bilens ägare.
Just skyddsbälgen, gummidamasken till styrväxeln, på Jonna Hoas röda pärla visade sig vara slut och i tisdags fick hon bilen, som hon äger tillsammans med sin mamma, ombesiktigad med blankt papper:
– Vad härligt! Och så skönt att felen hittades innan de blev värre, säger hon, lättad över att både skyddet för växeln och en trasig vindrutetorkare fram nu är åtgärdade.
Kanske är hennes sätt att äga bil på framtiden för fler på ön:
– Vi bor i stan och behöver inte köra så mycket, därför har jag och min mamma bilpool ihop.
Enligt Transportstyrelsen var det vanligaste felet på öns bilar i fjol slocknade positionslyktor. Anmärkningsvärt är att nästan 3 000 fordon på Gotland hade trasiga skyltlyktor, något som hade varit enkelt och billigt att snabbt åtgärda genom att byta en lampa. Och nära hälften, 2 200 nedslag, var just ljusrelaterade fel. Nästan lika vanligt var defekta halvljus, med cirka 2 100 anmärkningar.
– Jag tycker det är anmärkningsvärt att vi kan se så många anmärkningar på halvljuset. Tillfredsställande ljus är väldigt viktigt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv och dessutom något som du enkelt kan lösa själv på de flesta personbilarna, säger Mikael Andersson.
Daniel Gutemyr håller med om att många enkla fel som trasiga belysningar hade gått att lösa innan besiktningen.
– När jag tog körkort lärde jag mig att kolla varje gång jag satte mig i bilen att lamporna fungerar, säger han, men tillägger att det i nyare bilar kan krävas verkstadsbesök för ett lampbyte.
Förutom spolarvätskan uppmanar han öns bilister att kontrollera att det finns varningstriangel i bilen, både innan besiktning och för trafiksäkerhetens skull.