Gotlänningar läser morgon- tidningen - gärna och länge
Gotlänningarna ägnar 20 minuter per dag åt att läsa sin betalda morgontidning.Det placerar Gotlands län i topp efter Skåne och Kalmar och på delad plats med Örebro.Siffran är exklusive gratisutdelade tidningar som bara blir lästa i 0,4 minuter på ön.
Gratisutdelade morgontidningar läses fortare. Betydligt längre tid ägnar läsarna åt betalda morgontidningar. Det visar en sammanställning från intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Den bygger på ett nytt material från en SIFO-undersökning med över 43 000 svarande i åldrarna 15 till 79 år.
Efterfrågad
- Betalda morgontidningar kommer varje dag med färska nyheter och en mix av redaktionellt material och annonser. Det är styrkan med den betalda morgontidningen som är efterfrågad och förväntad vilket gör skillnad mot gratistidningar, slår Michael Schillerström fast.
Han konstaterar att lokala nyheter och annonser i en trovärdig mediamiljö blivit ett framgångsreceptet som innebär att annonsörerna verkligen når alla.
- Det är glädjande och stabila siffror för det gotländska morgontidningsläsandet, säger Gotlandspress vd Lars Herlin.
- Vi vet att tidningsläsandet i Sverige ligger i topp i världen och morgontidningar på Gotland ligger i topp i landet. Ön har ett stort utbud av prenumererade morgontidningar och det är positivt. Statistiken visar också att Gotlandspress har många läsare som gärna ägnar tid åt att läsa våra lokala morgontidningar, säger vd Lars Herlin.
Betald eller gratis
Skåningarna, i topp i undersökningen ägnar 21,6 minuter om dagen åt den betalda morgontidningen mot 3,5 minuter åt gratisutdelade dito. I Kalmar län läses morgontidningen exklusive gratisutdelade i 20,7 minuter medan gratistidningar ägnas 0,7 minuter.
På Gotland, liksom i Kalmar län, ger läsarna 20 minuter per dag åt morgontidningarna. Kalmariterna ger dock gratisutdelade morgontidningar 0,9 minuter av sin dag medan gotlänningarna bara läser gratisexemplar i 0,4 minuter.
- Det är intressant att se den stora variationen mellan boende i landets olika län. Skåningarna tillbringar 45 procent mer tid åt sin morgontidning jämfört med exempelvis de som bor i Jönköping, säger Anders Ericson som är vd på Sveriges Annonsörer.
Gotlandspress annonschef Michael Schillerström tyder tecknen och har bilden klar:
- Ett gratisblad kommer bara ibland och innehåller inte, till skillnad från den betalda dagliga morgontidningen, lokala nyheter som dagligen tas fram av redaktionerna.
- Trovärdigheten och redaktionellt publicerade lokala nyheter jämte annonser som ju också är nyheter, är avgörande, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!