"Gotlänningarna kan frågan bäst"

Regeringen vill att politiker och tjänstemän på Gotland ska ta över upphandlingen av färjetrafiken från Rikstrafiken när Gotland blir en region. Åsa Torstensson menar att gotlänningarna kan frågan bäst.

Christer Agerback. Regionchefen för Vägverket är kontakten mellan näringsdepartementet och Gotlands kommun.

Christer Agerback. Regionchefen för Vägverket är kontakten mellan näringsdepartementet och Gotlands kommun.

Foto: Tobias Wallström

gotland2010-03-24 04:00
- Jag tycker att upphandlingen, ansvaret och styrningen av Gotlandstrafiken ska ligga på regional nivå. Det är väldigt logiskt eftersom det är gotlänningarna som kan den här frågan bäst, säger Åsa Torstensson.
Att Gotland ska ta över ansvaret för färjetrafiken är knutet till att man vill bli en region, menar infrastrukturministern.
- Som region har man ansvar för kommunikationer och infrastruktur och då är det logiskt att Gotlandstrafiken också är en del av det ansvaret.

"Det finns en samsyn"
Vägverkets regiondirektör Christer Agerback är näringsdepartementets kontakt i färjefrågan, och har i uppdrag att knyta ihop processen att lägga över Gotlandstrafiken i Gotlands händer. I går var han i Visby och pratade med företrädare för kommunen om Gotlandstrafikens framtid.
- Jag har lyssnat på vad kommunen tänker och tycker, och jag kommer nu att träffa andra parter, till exempel Rikstrafiken och näringsdepartementet, och utifrån det ska jag se vad som går att göra, säger han.

I sin linda
Christer Agerback betonar att processen är i sin linda, men att det finns en samsyn mellan regeringen och Gotland.
- Det finns en gemensam vilja att lämna över besluten om upphandlingen av färjetrafiken till regionen, när Gotland blir en region. Nu tittar jag på vilka förutsättningar det finns för en sådan överlämning.
Hur ser de förutsättningarna ut, tycker du?
- Det första intrycket jag har fått efter att ha varit här och pratat med kommunen är positivt, säger Christer Agerback.

"Kunskapen finns"
Utgångspunkten för diskussionerna är att tvåhamnsalternativet gäller, det vill säga Oskarshamn och Nynäshamn, med minst lika många avgångar som i dag.
- Visst är vi glada för det här. Men inte beroende på att vi har haft problem med Rikstrafiken utan vi tror att det kan bli ännu bättre på det här sättet, säger Gotlandsbolagets vd Jan-Eric Nilsson.
På vilket sätt blir det bättre för er att regionen tar över ansvaret?
- Gotland har ett så komplext beroendeförhållande till Gotlandstrafiken. Ju mer kunskap den som sköter upphandlingen har om betydelsen av trafiken desto bättre är det. Ju mer detaljkunskap om Gotland man får in i processen, desto bättre är det, och det är på Gotland den kunskapen finns.
Tror du att det finns tillräckligt med kunskap om färjetrafik i regionen?
- Man ska inte underskatta kompetensen och kunskapen om färjetrafiken inom regionen Gotland. Det är ju så att den som har den upphandlande rollen är inte den som ska komma med lösningarna. Det är det näringslivet som ska göra, säger Jan-Eric Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!