Gotlänningarna köper sprit som aldrig tidigare

I går återöppnades den ombyggda Systembutiken i Öster- centrum i Visby. Erfarenheterna från andra orter talar för att den nya butiken kommer att leda till en ökning av alkoholförsäljningen.

Gotland2003-01-22 04:00
GA har tidigare gått husesyn i butiken och berättat om detta i ett reportage. Nu fick de första besökarna tillfälle att bekanta sig med den nya affären efter det att kunden Stig Månsson blivit utvald att klippa det blågula bandet.
Ingen torde ha blivit besviken. En fräschare butik än denna är svårt att tänka sig.
Områdeschefen Joakim Andersson, boende i Visby och chef för Stockholm-Gotlands område, stod och tog emot de första kunderna och berättade att detta är butik nummer 128 inom Systembolaget som omvandlats till självbetjäningsbutik.
I ungefär en månad kommer den att vara landets modernaste butik, men sen öppnas en annan ombyggd butik någonstans i Sverige. Ombyggnadstakten är hög, men det är dock inte någon av de andra butikerna på ön som är aktuell för omläggning till självbetjäningssystemet just nu.
<span class=MR>Breddar inköpen</span>
Lennart Agén är t.f. presschef på Systembolaget. Han kan berätta om hur det brukar vara när man öppnar en självbetjäningsbutik. Det normala är att kunderna handlar oftare, breddar sina inköp och provar andra produkter och att försäljningen ökar med cirka fem procent, men att det sedan stannar på den nivån. Det som också brukar hända är att självbetjäningsbutiken tar kunder från andra butiker.
Den första självbetjäningsbutiken öppnades i Filipstad år 1989. Den var sedan ensam om konceptet under ett par års tid. Verksamheten där övervakades av alkoholforskare. När man utvärderat vad som blev följden av den första butiken kunde man dra igång flera.
Och nu byggs butikerna om i en snabb takt.
Butiken på Öster i Visby räknas som en av de viktigare i landet sett med Systembolagsledningens ögon. Förra året hade den en halv miljon kunder. Det är möjligt för att inte säga troligt att antalet kunder blir ännu högre i år.

<span class=MR>Bästa möjliga service</span>
Ambitionen är att i enlighet med Systembolagets policy inte dra in kunderna i affären. Men de som kommer in skall när de väl är där ges bästa möjliga service.
Det speciella med Systembutiken på Öster är den stora variationen i kundtillströmning. Så här års kan det vara rätt öde en måndag förmiddag.
Motsatsen finns. Då handlar det om en solig fredag i juli efter kl 17.
I den nyöppnade butiken finns omkring 1 000 artiklar. Av dessa är 17 alkoholfria. Det var ur det alkoholfria sortimentet som det serverades små glas i går till de första kunderna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om