Gotlänningarna rätt nöjda
I stort sett nöjda med sin tv och sitt abonnemang. Så ser bilden ut när gotlänningarna får säga sin mening nio månader efter övergången till digital tv i marknätet.
- Nio månader har gått och vi är positivt överraskade av hur bra övergången till digital-tv i marknätet har gått på ön. Gotland har varit först och nu vill vi veta vad gotlänningarna tycker, säger Stina Sandell och Pierre Helsén.
Analyser
Digital-tv-kommisionens informatör och huvudsekreterare är på ön.
Mitt i politikerveckan 2006 är de i centrum där alla att räkna med finns i fokus. Gotland den 19 september 2005 är ett datum som många liksom Stina Sandell minns.
- Nu har vi låtit analysera tv-mottagningen på Gotland. Från början ville fler här än i riket i övrigt vänta med digital-tv, men efter jul märktes ingen skillnad. I undersökningen, gjord genom intervjuer med 500 individer på Gotland i åldrarna 15-74 år, noteras att gotlänningarna numera i snitt något färre tv-apparater i hemmen och något fler uppger att de helt saknar tv i dag jämfört med förra året, men förändringen är inte signifikant.
När det gäller mottagningsformer är digital tv i marknätet med betal-tv abonnemang den vanligaste följd av free-to-air-abonnemang och parabolmottagning medan kabel-tv är vanligare på hushållsnivå.
- På riksnivå ligger kabel-tv högre, vilket kan förklaras av att det finns fler tättbebyggda områden med många lägenhetsboende på fastlandet. På Gotland hade också många parobol redan före den 19 september. I stort sett har antalet hushåll med digital marksänd tv ökat på Gotland sedan i september förra året, medan kabel och satellit i stort sett är oförändrade.
Nischtittande
Stina Sandell och Pierre Helsén pekar på förändrade vanor både vad gäller plattform för distribution och teknik. Nytt som beteende är nischtittande, ett begrepp som kommit för att stanna. Nytt sedan i juni är också att antalet fria tv-kanaler har fördubblats.
- Alla med marksänd digital-tv kan välja mellan ett abonnemang för betal-tv eller skaffa en box för digital-tv utan abonnemang. Många hushåll väljer att skaffa flera former. Vi märker att barn och sport är två faktorer som driver folk till att välja betal-tv.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!