Inför upphandlingen av kollektivtrafiken från 2023 och tio år framåt satte i går tekniska nämnden ambitionsnivån. Det handlar om en fördubbling av sträckan jämfört med i dag.
– Det innebär en kraftig utökning av antalet kilometer, vi räknar med fyra till fyra och en halv miljon kilometer per år, säger nämndens ordförande Karl-Johan Boberg (C) och berättar om en månads intensiva politiska diskussioner.
Tillsammans med en operatör ska nivån stegvis höjas från dagens kollektivtrafik, som få nyttjar.
– Vi har ett väldigt dåligt kollektivtrafikåkande på Gotland, som ligger lågt jämfört med andra regioner. Jag tror att den största utmaningen är att få folk att älska sin kollektivtrafik, säger förvaltningschef Patric Ramberg.
Tanken är att samordna busslinjerna med skolskjutsarna, så att bussarna kör såväl skolbarn som allmänhet. Stamlinjer ska utgå från Visby, som förbinds med Hemse, Klintehamn, Fårösund och Slite i hel- eller halvtimmestrafik. Från de omkringliggande socknarna hämtas resenärer upp, vissa av de linjerna med mindre bussar.
– Det kommer kosta mer, men ambitionen är att folk ska åka mer och då kommer det att finnas en intäktssida, säger Patric Ramberg.
Moroten för gotlänningarna att välja bussen ska både vara miljön och den egna plånboken, men också säkerhet och tätare trafik.
– Missar man bussen som går klockan 06 ska man kunna veta att nästa går om 20 till 30 minuter, säger Patric Ramberg.