Efter att trafiken helt uteblivit 2017 beslutade bolagsstämman i maj att likvidera Gotlandsbåten AB. Eventuellt okända borgenärer har därefter haft ett halvår på sig att resa krav på ersättning. Några sådana krav har inte inkommit, vilket gör att arbetet med att likvidera bolaget kan slutföras.
– Jag räknar med att lämna en slutredovisning inom ett par månader, därefter kan bolagsstämman besluta att upplösa bolaget, säger likvidatorn Fredrik Lanneborn.
Enligt den senaste årsredovisningen har Gotlandsbåten tillgångar på drygt en halv miljon kronor. Inte mycket att dela på för drygt 180 aktieägare som satsat över 20 miljoner kronor för att få ett konkurrerande rederi i gotlandstrafiken.
– Några har ringt och frågat, men de flesta är införstådda med att det inte blir någon utdelning. Det är ingen som bett om några pengar, säger Fredrik Lanneborn.
Arbetet med att likvidera Gotlandsbåten kostar en del, så Fredrik Lanneborn kan ännu inte säga om tillgångarna kommer att räcka. Han vill dock undvika en konkurs.
– Det vore olyckligt. Då måste en konkursförvaltare göra samma jobb som jag gjort en gång till, säger han.
Länge hoppades Gotlandsbåten att den trassliga affären med det grekiska fartyget skulle få ett lyckligt slut och fylla på kassan. Gotlandsbåten betalade förskottshyra för att få använda fartyget sommaren 2014, men fartyget kom aldrig till Sverige och sattes inte in i trafik. Initialt fanns en fordran på 24 miljoner kronor, som i omgångar skrivits ner efter hand som chansen att driva in pengar bedömts som allt mer osäker.
2017 försattes den grekiske redarens bolag i konkurs. I augusti 2017 såldes M/T Västervik på en exekutiv auktion för cirka 130 miljoner kronor till det spanska rederiet Inter Shipping.
Rederiet har efter det rustat upp fartyget och satt in det (omdöpt till Med Star) i trafik mellan Spanien och Marocko. Gotlandsbåten fanns inte med bland de prioriterade fordringsägarna, och blev därmed helt utan utdelning.
Det kan för övrigt nämnas att HSC Express, som sommaren 2016 hann transportera cirka 150 000 passagerare och 36 000 bilar mellan Visby och Västervik, fått grekiska ägare. Efter sin enda säsong för Gotlandsbåten gick fartyget sommaren 2017 mellan Helsingfors och Tallinn, hyrd av Viking Line. En engelsk fartygsweb berättar nu att fartyget sålts till det nybildade grekiska rederiet Golden Fast Ferries. Fartyget är omdöpt till Golden Express, med Rafina i Grekland som hemmahamn.