– Många företag är på den här bollen och ser möjligheter med att ställa om och tänka nytt. Jag tror på människans skaparkraft.
Det säger Viveka Risberg, som igår höll ett seminarium för nätverket Hållbara Gotland, som samlar ett 30-tal företagare som vill utveckla sitt arbete med hållbarhetsfrågor.
Alla företag i nätverket verkar ha ambitiösa hållbarhetssatsningar på gång:
Imsevimse, som tillverkar babyprodukter, undersöker möjligheten att erbjuda nya klimatsmarta tjänster till kunderna. Det handlar både om återvinning av produkterna och om att göra det möjligt för kunderna att hyra i stället för att köpa.
Gotlandshem har just inlett arbetet med att halvera både sina koldioxidutsläpp och sin energikonsumtion till år 2030.
– Vi sätter upp höga mål, säger Gotlandshems vd Elisabeth Kalkhäll.
Och för Svenska Spel handlar hållbarhet inte bara om att minska spelandets skadeverkningar, utan företaget ställer också höga miljökrav på både lotter och profilmaterial.
Viveka Risberg jobbar med hållbar produktion och konsumtion inom "Axfoundation" – en fristående organisation med kopplingar till Axel Johnson-koncernen som vill inspirera företag att bli en förändringskraft i det här sammanhanget.
Att göra klimatsmarta val som enskild individ kan vara knepigt ibland. Företagen har det inte enklare.
– Men vi jobbar genom företagens förändringskraft för att vi vet att de kan göra stor skillnad, säger Viveka Risberg.
Det finns stora utmaningar och ständiga målkonflikter. Gör man rätt på ett plan, kan det bli fel på ett annat. Men för att hänga med in i framtiden behöver företagaren ha ett cirkulärt tänkande som sträcker sig hela vägen från produktion till återvinning.
– Företag med ett linjärt tänkande som bara vill "kränga prylar" kommer att få det svårt, säger Viveka Risberg.
Hon ser många positiva exempel som företagare kan inspireras av. Inom Axel Johnson-koncernen tittar man exempelvis på avfallsströmmar och hur något som är avfall inom en verksamhet kan bli en råvara inom en annan.
Vad kan enskilda konsumenter göra för att få företagen att jobba mer hållbart?
– Första steget är att få kunskap och information. Och vi måste som konsumenter ställa högre krav på företagen och utkräva ansvar. Var lite jobbig! Jag brukar ställa frågor till expediterna. På så sätt kan vi visa att vi bryr oss, säger Viveka Risberg.