Grundskolan i stadig klättring

För fyra år sedan hamnade den gotländska grundskolans resultat på plats 218 bland landets kommuner.
Nu har man klättrat till plats 100.
- Det är glädjande att vi fortsätter att förbättra vårt resultat, säger skoldirektör Peter Molin.

Gotland2011-03-30 04:00

För femte året presenterade i går Sveriges kommuner och landsting, SKL, sin rapport Öppna jämförelser. Rapporten jämför alla elevers resultat i grundskolan kommunvis.

Man tittar bland annat på andelen elever som nått målen i samtliga ämnen, hur många som efter årskurs nio är behöriga att söka de nationella programmen på gymnasieskolan och hur många i nian som fått minst godkänt i kärnämnena svenska, engelska och matematik och andelen behörig personal.

Utifrån de olika jämförelserna tas ett sammanvägt resultat fram och kommunerna rankas från 1 till 290.

Gotland hamnade i år på plats 100, en klättring med 38 platser från förra året.

- Det är resultatet av ett målmedvetet arbete. Nu är vi bara 27 placeringar från att hamna bland landets övre fjärdedel, konstaterar Peter Molin som gratulerar elever och vuxna i skolan till årets fina resultat.


Årets tema matematik
Samtidigt finns det mer att göra och den gotländska skolan arbetar nu på flera områden, inte minst utifrån Skolverkets kritik.

Temat för årets rapport är matematik. Under flera år har de svenska elevernas matematikkunskaper försämrats. Därför startar nu SKL en femårig satsning på matematik med målet att landets grundskoleelever ska ligga i tio i topp inom OECD år 2015. I dag ligger Sverige på 20:e plats av 34 länder.


Arbete att göra
- Vårt resultat just i matte försämrades något i år, så det behövs satsningar. Det handlar både om lärarnas utbildning, som fokuserar mer på svenska och samhällsorienterande ämnen än på matematik, och om hur man arbetar på skolorna, säger Peter Molin.

SKL:s rapport visar att när det gäller kostnader så hamnar Gotland på den nedersta fjärdedelen bland landets kommuner, för lokaler på plats 226 och för skolskjutsar på plats 240.

- Där har vi ett stort arbete att göra, konstaterar Peter Molin.


Olika rankningar
Det görs flera rankningar varje år. Lärarförbundet gör sin, Lärarnas riksförbund sin och så SKL. Alla med olika resultat. Hur värderas dessa undersökningar?

- Utan att förringa de andra så är det SKL som är den officiella arbetsgivarparten och den vi utgår mest ifrån i vårt kvalitetsarbete.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om