På Facebooksida bekräftade Migrationsverket att man haft tekniska problem med sin telefoni:
”Vi har för tillfället tekniska problem med vår telefoni. Det gör att det kan vara svårt att komma fram till Migrationsverkets kontaktcenter. Vi arbetar med problemet med högsta prioritet och beklagar de besvär detta kan orsaka”.
– Vi har löpande kontakt med vår telefonoperatör, som vi vet har gjort en uppdatering under natten. Vi känner till att det har varit problem under morgonen, säger Linn Nilsson, presskommunikatör på Migrationsverket till Svt Nyheter Öst.
Vid klockan 09.30 hade man lyckats få bort meddelandet. Nu ska man undersöka hur och varför den viskade rösten har kunnat hacka växeln.
– Det är klart att det är allvarligt och vi undersöker just nu om det här är någonting som är planerat eller om det finns andra omständigheter som kan få sin förklaring. Det här är någonting som vi undersöker just nu, säger presskommunikatör Irene Sokolow till Svt Nyheter Öst.