"Hallå där" på turistmässan...

... Per-Erling Evensen som just nu befinner sig på den stora turistmässan i Göteborg. Hur är läget där?

Foto:

Gotland2011-03-25 04:00

- Jag står just nu i framtidsdagsmontern. Föreningen Svensk turism har tagit fram en utvärdering och vision om utvecklingen fram till år 2020. Då ska omsättningen ha fördubblats inom svensk turism.

Vad innebär det?

- Man ser ett behov av 50 nya hotell i Stockholm. Det som är spännande är att man sätter fokus på övriga landet där tillväxten också måste ske. Utlandsmarknaden måste få till en volymökning på 80 procent. Där finns en jättemarknad. Den inhemska marknaden ska öka med 50 procent för att nå målen.

Hur ska det gå till?
- Genom samverkan mellan olika destinationer, men också bättre samverkan inom dem. Just nu bildas till exempel Destination Uppsala. På ön har vi haft Destination Gotland sedan 1998 och vi ligger väldigt bra till, med samverkan med bokningar, marknadsföring och så vidare. Så måste fler orter jobba. Idag ska jag hjälpa Åland att komma igång.

Hur ser målen ut lokalt för Gotland?

- Vi fortsätter varumärkesarbetet. Sedan 1998 har vi ökat en halv miljon besökare. Vi behöver bli fler innevånare, kommunicera värdena av att bo och leva på Gotland. Bli bättre på att utveckla turismen under årets 365 dagar. Och lyfta fram näringsverksamheten på ön.

Hur ser läget ut inför sommaren?

- Minst lika bra ut som vid den här tiden förra året. Men att vi finns på kundens dator när de trycker på enter-knappen är hela utmaningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!