Hälsan tiger still?

Samres får godkänt av de gotländska kunderna, 4,4 poäng av 5,0 möjliga. Men det finns fortfarande mycket som kan bli bättre.
Det visar den enkät som företaget gjort.
Det är dock bara knappt tjugo procent av färdtjänstresenärerna på Gotland som svarade på enkäten.

Gotland2006-05-05 06:00
- Vi gör dessa enkäter varje år och i alla de uppdrag vi har så är svarsfrekvensen låg, mellan 19 och 25 procent, säger Gunnel Annergran, platschef för Samres Mellansverige AB. Att så få svarar kan naturligtvis tolkas på flera olika sätt. Vår ledning tolkar det som att hälsan tiger still, att de som inte svarar tycker att allt fungerar bra. Det kan ju också vara så att människor inte tror att det är någon idé att svara. Själv tror jag att eftersom många av våra färdtjänstresenärer är funktionshindrade så kan de ha svårt att svara på enkäten.

Var femte svarade
Samres gjorde enkätundersökningen i slutet av förra året i samband med att ett brev skickades ut med uppmaningen att beställa jul- och nyårshelgens resor. Av de 2 118 personer på Gotland som fick enkäten var det 417 som svarade. Det motsvarar 19,7 procent.
Mest nöjda var resenärerna med Gutetaxis chaufförer och bilar. Störst missnöje fanns med dem som svarar i telefon på beställningscentralen i Eskilstuna.De är inte så trevliga och tillmötesgående. Ungefär hälften av dem som svarade instämde helt i påståendet att bilarna kommer den tid de ska och 25 procent instämmer delvis. Ungefär desamma var siffror för frågan om resenären kommer fram i tid när de har ett klockslag att passa.

"Tar till oss svaren"
- Även om svarsfrekvensen är låg så tar vi till oss svaren, analyserar dem och jobbar vidare för att förbättra siffrorna till nästa år. Syftet med enkäten är ju att bli ska bli bättre så att våra färdtjänstkunder blir mer nöjda, säger Gunnel Annergran. Fast allt hänger inte på oss. Det rör sig om ett samspel mellan Gotlands kommun, Gute taxi och vår personal. Får vi inte rapporter om att bilarna är försenade så kan vi inte lägga om rutten eller sätta in en extra bil.
När enkäten gjordes hade det bara gått åtta-nio månader sedan Samres tog över verksamheten efter SOS Alarm på Gotland. Att de gotländska resenärerna ger 4,4 poäng av 5,0 möjliga efter så kort tid tycker Gunnel Annergran är bra. Genomsnittsbetyget för Samres är 4,7.

En del kvar att göra
Men det är inte bara färdtjänstresenärerna som tycker att saker och ting kan bli bättre. Enligt Gunnel Annergran är man från Samres sida inte heller helt nöjd med hur det fungerar.
- Vi är inte helt nöjda med geografin. Där finns en hel del kvar att göra, även om det inte är lika vanligt med missförstånd kring namn på gårdar och platser som i början.
Göran Loréhn, ansvarig för färdtjänstverksamheten, håller med om att det kan bli bättre och att det ständigt pågår ett arbete med förbättringar.

Allt färre missnöjda
- Det känns i alla fall väldigt bra att väntetiderna när man ringer beställningscentralen har minskat. I vårt avtal med Samres har vi ställt krav på att 80 procent av dem som ringer ska få svar inom en minut och 95 procent inom två minuter. Det är nu uppnått med råge. Vi märker också att det inte alls är så många som hör av sig och är missnöjda i dag som det var i början.
Samres avtal med Gotlands kommun gäller fram till 2008 med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om