Hälsorisk tvingade <br> Brinken att stänga

Christer Sandström som drivit Brinken i 32 år tycker att miljö-och hälsoskyddsförvaltningens agerande är starkt överdrivet.

Gotland2006-12-20 06:00
- Jag har personal som arbetat här i över 40 år och sjukfrånvaron är nästan noll, så så farligt kan det inte vara, säger han.
Förra tisdagen tvingades restaurang Brinken vid Södertorg i Visby stänga.
Orsaken var att inspektörer från miljö- och hälsoskyddskontoret vid ett besök i förra veckan upptäckt så stora brister i köket och lokalerna att man ansåg att dessa utgjorde ett hot mot människors hälsa.

Överklagat beslutet
Han har med hjälp av jurist Elin Forsgren på Sveriges Hotell- och restaurangföretagare överklagat beslutet om stängning av restaurangen till länsstyrelsen och begär att kommunens beslut att stänga restaurangen upphävs samt att kommunens beslut tills vidare inte ska gälla, så kallad inhibition.
I slutet av augusti fick miljö- och hälsoskyddskontoret en anmälan om att restaurang Brinken skulle ombildas från att drivas som enskild firma till ett aktiebolag. Eftersom alla restauranger ska få sina tillstånd omprövade sedan vi i år fått en ny livsmedelslag så passade inspektörer från miljö- och hälsoskyddskontoret på att boka in ett besök på Brinken den 6 december. Restaurangens ägare hade fått besked om besöket tre veckor i förväg.

Stora hygieniska brister
Inspektionsrapporten visar på stora hygieniska brister, brister i hanteringen av livsmedel samt brister i rengöringen. Sex allvarliga avvikelser och 33 avvikelser ifrån skyldigheterna i livsmedelslagen noterades. Det handlar bland annat om att livsmedel i öppnade förpackningar och i förvaringskärl inte hade täckts över, att råa och tillagade livsmedel förvarades tillsammans och att råvaror och livsmedel som enligt lagen ska förvaras åtskilda inte gjorde det.
Rengöringen är enligt rapporten inte tillräcklig. Det gäller redskap, ytor, golv och väggar. Enligt rapporten uppfyller inte restaurangens utformning kraven i livsmedelslagen och restaurangen saknar därmed tillstånd att yrkesmässigt hantera livsmedel i lokalen. Redan efter inspektionen gav inspektörerna beskedet att beslutet troligtvis skulle bli ett förbud att fortsätta driva restaurangen.

Stängdes omgående
Den 11 december fick Brinken inspektionsrapporten och dagen efter togs beslutet att omgående förbjuda Christer Sandström att hantera livsmedel på restaurang Brinken. Den 12 december klockan 15.00 besökte två inspektörer restaurangen för att överlämna beslutet och tala om för den som driver verksamheten att restaurangen måste stängas. De fyra matgäster som satt i lokalen fick dock äta upp i lugn och ro.
Enligt Jan Grimlund, ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden och den som tog beslutet att stänga Brinken, var de tre inspektörer som besökt restaurangen näst intill chockade över vad de såg. Bristerna var så allvarliga att han var tvungen att besluta om stängning.

Inga tidigare anmärkningar
- 99 procent av restaurangerna sköter sig, men det blir en orimlig konkurrenssituation om vi låter dem som har uppenbara brister fortsätta utan att det får konsekvenser, säger Jan Grimlund, som tror att det med lite god vilja går att åtgärda de värsta bristerna på några dagar.
Och de senaste dagarna har det skurats och röjts på restaurang Brinken.
- Det är klart att vi vill öppna så fort som möjligt, säger Christer Sandström, som kom hem från tre veckors semester samma dag som restaurangen stängdes.
I överklagandet framhålls att restaurangen, som i dag har sex fast anställda, aldrig tidigare fått sin verksamhet ifrågasatt på det sätt som nu görs. Det har aldrig tidigare varit anmärkningar angående lokalernas utformning och utseende och de påpekanden om bristfällig hantering eller rengöring som man någon gång fått, alltid har åtgärdats.

Ifrågasätter checklista
- Det har aldrig förekommit att gäster, eller personalen som dagligen äter maten i restaurangen, mått dåligt av det som tillagats i köket. Livsmedelslagstiftningen har visserligen förändrats sedan årsskiftet, men i sak är det inte fråga om några större skillnader, skriver Brinken i överklagandet.
Man ifrågasätter också den inspektionsrapport man fått i form av en checklista med ett antal kryss och en sammanfattande bedömning. Att det saknas en dokumentation av de iakttagelser som ligger till grund för bedömningarna anser restaurangens juridiska ombud är en allvarlig brist i utredningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om