Hamnarna som förfaller
Lauters och Norra Gattet på Fårö, Barläst, Bläse, Bungeör, Bungenäs. Vet du vad de här platserna har gemensamt?
Trist, tragiskt, skandalöst - så lyder några av de kommentarer som GT hört om hamnarna.
Det finns tiotals förfallna hamnar längs den gotländska kusten - de ovan nämnda är bara några av dem. De flesta är från 1800-tal och tidigt 1900-tal; hamnar från stenindustrins glansdagar, lotshamnar, lanthamnar, fiskehamnar. Flera med kulturhistoriska värden, flera som skulle kunna vara till glädje för den växande båtturismen och, framför allt, många som skulle kunna vara både till glädje och nytta för gotlänningarna själva.
GT har besökt några av hamnarna och kunnat konstatera att det inte är någon uppbygglig syn. Bland de många kritiska till förfallet finns Mikael Hamstedt i Fårösund som stångat pannan blodig i sina försök att få hjälp.
- I åtminstone tio års tid har vi försökt få hamnen på Bungeör reparerad - men förgäves, säger han.
Mikael Hamstedt tillhör en gammal gotländsk lotssläkt och har länge sett hur den gamla lotshamnen på Bungeör förfallit alltmer. Han tycker det är skandalöst att förfallet får fortgå både där och på andra ställen.
- Med alla de trasiga hamnarna är det en epok som försvinner. Men inte minst skulle hamnarna vara viktiga för turist-Gotland, menar han.
Sprängdes sönder
En av de trasiga hamnarna är Bläse som en gång sprängdes sönder som militärt övningsobjekt. Trist, tycker inte minst Bläse-museets Yngve Friberg.
- Visserligen har vi en hel del verksamhet i en del av hamnen, men det behövs verkligen en rejäl reparation. Hamnen ägs numera av museistiftelsen men vi har inte råd att reparera. Och tyvärr har vi inte fått den minsta hjälp av stenindustrin som en gång använde de här hamnarna, säger han.
Flera av de gamla hamnarna har varit i militär tjänst och ägs numera av Fortifikationsverket. Men där finns ingen vilja att kosta på underhåll och reparationer.
- Nej, vi försöker ju istället sälja och har knappast något intresse av att rusta upp hamnarna, säger Anna-Lena Eriksson påp Fortifikationsvarket i Eskilstuna.
Några hamnar är också i kommunalt ägo, som exempelvis gamla lanthamnen i Katthammarsvik.
- Vi har i många år ansökt hos kommunen om tillräckligt med pengar för att rusta hamnarna men vi har fått nej. Vi skall dock återkomma om bidrag till hamnarna, säger hamnchefen Bertil Klintbom.
- Från första april är hamnen i Burgsvik överlämnad till Hoburgs båtklubb och det är nog en bra lösning som vi kanske kan använda också på andra platser.
Det finns hopp
Men kanske finns ändå hopp för åtminstone en del av hamnarna. Länsstyrelsen har insett värdet och gav för några år sedan Per Malmros på länsmuseet i uppdrag av inventera hamnarna. Han studerade 24 hamnar, märkte att många var i bedrövligt skick men insåg också att många hade ett kulturhistoriskt värde.
- Men att staten skulle gå in och rusta upp alla de 24 hamnarna anser vi knappast möjligt. Därför valde vi ut fyra där vi gjort en mera djupgående studie och som vi hoppas kunna reparera, säger Tor Sundberg på länsstyrelsen.
De fyra utvalda är Bläse, Barlast, Furillen och Katthammarsvik, och länsstyrelsen skall nu söka bidrag hos riksantikvarieämbetet för att reparera hamnarna där.
Också för Bungenäs och Bungeör kan det finnas hopp. Byggföretaget Peab har ju stora planer för Bungenäs-halvön, och då kan också Bungeör beröras eftersom ön ingår i samma fastighet.
- Jodå, i våra planer för området finns tankegångar också om att rusta hamnarna, säger Peter Stenberg vid Peab utan att vilja gå in närmare på saken.
Det är tragiskt
Men för många hamnar ser det idag ut som om förfallet bara kommer att fortsätta. Ett exempel på det verkar vara gamla lastbryggan vid Lauters på Fårö som ännu på 1990-talet användes för bland annat turisttrafiken till Gotska Sandön. Idag finns bara rester kvar av hamnen och man förvånar sig över hur snabbt och kraftfullt sjön och naturen kan härja.
- Här har det mesta rasat bara på de senaste fem,sex åren - och det är tragiskt att se, kommenterar Jante Nordberg.
En annan som under många år följt förstörelsen ab de gamla hamnarna är Kenta Svensson i Fårösund, tidigare anställd hos KA 3 och nu aktiv i Hemvärnets marina del.
- Flera av de här hamnarna använde vi ju i övningssammanhang, men i dag går det inte att komma dit. Det är helt enkelt för jävligt, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!