"Hamnkontrollerna kommer förbättras"
I går bärgades den sju ton tunga traktor med släp som brakat igenom kajen i Ronehamn. - Vi kommer att förbättra kontrollrutinerna. Vi vet att de gotländska hamnarna är gamla och bara delvis renoverade, säger kommunens hamnchef Mats Eriksson.
Nackvärk. Lennart "Hajslundarn" Pettersson klarade sig från skräckupplevelsen med värk i nacken och småskador på traktorn, och han säger att barnbarnet Anton verkar ha lagt händelsen bakom sig.
Foto: Rolf Jönsson
- Det känns bedrövligt, jag hade ju barnbarnet med i traktorn också, det var en skräckupplevelse, säger Lennart Pettersson.
Morgonen är bedrägligt vacker och havet kluckar förnöjsamt mot den sargade kajen. Så länge asfalten var intakt anade ingen att vågorna svept med sig många kubikmeter fyllning och underminerat kajen. Inte förrän Lennart Pettersson hade lastat flaket fullt med gödning.
Gav vika
Då gav marken vika under traktorn. På några sekunder hade den rasat ner i ett omkring tolv meter långt och ett par meter djupt hål, ungefär en och en halv meter brett. Den yttre betongkanten med kärna av stål stod dock pall och fångade upp traktorn så att inget hamnade i havet.
Lennart Pettersson kunde snabbt ta sig ur tillsammans med sexårige Anton Olsson.
- Han var livrädd och skrek, men min dotter Bibbi Olsson bor i närheten så hon kom och tog hand om honom. I dag verkar han ha glömt vad som hänt, berättar Lennart Pettersson.
Själv fick han åka till lasarettet och röntga sin värkande nacke, men inga skelettskador syntes. Värktabletter, remiss till sjukgymnast, ett par dagars förlorat arbete och en del extrakostnader blev de omedelbara sviterna av skräckupplevelsen. Traktorn fick småskador men är körbar.
Nyligen lagad
Enligt hamnfogden Benny Ekelund renoverades den sida av kajen som används för lassning och lossning i början av 2000-talet. Sidan där olyckan skedde angörs inte, men där gjordes en mindre lagning för ungefär ett år sedan.
- Det är ständiga lappningar, och det har ju blåst en del i januari. Men det kan gå fort när havet väl har trängt igenom och börjat spola bort fyllningen, menar Benny Eklund.
Det utsatta hamnområdet ska hållas avspärrat. Enligt hamnchef Mats Eriksson var personal från kommunens hamnavdelningen på plats under gårdagen och påbörjade utredningen av det inträffade. Inspektion under vattnet har ännu inte gjorts.
Framtida strategi
- Vi får åtgärda Ronehamn akut. Men vi måste också utveckla ett internprogram för förbättrade kontroller och fundera över hur öns hamnar ska användas i framtiden, menar Mats Eriksson.
Öns hamnar är gamla och har lappats efterhand. Ungefär vartannat år besiktigas de på olika sätt, okulärt, med radar och vid behov med dykare. Mats Eriksson nämner att man är medveten om att hela Visby hamn inte har full bärighet, till exempel.
Framöver ska Visby ha fokus på passagerartrafik, gotlandsgods som spannmål och skog koncentreras till Klintehamn, Slite har kustbevakningen samt gods på den kaj som ska byggas, och eventuellt linjetrafik österut.
- Kanske får vi minska ytterligare på gods i lanthamnarna, menar Mats Eriksson.
Hur ersättningen ska lösas med Lennart Pettersson blir en försäkringsfråga.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!