Han är tillbaka i stormens öga

Minnena från förra vintern har knappt hunnit blekna. Nu står han där igen i stormens öga, gotlänningen Ulf Wallin, biträdande presschef på SJ. Just nu landets mest utskällda företag.- Vintern har inte börjat så bra för oss, säger han.

Foto: Leif R Jansson / SCANPIX

Gotland2010-12-03 04:00
Försenade tåg, inställda tåg. Tåg som blir stående mitt i ingenstans i timmar.

Inga statsbidrag
I de flesta av fallen är problemen faktiskt inte ens SJ:s fel, visar statistiken för de senaste åren.
- Vi fick mycket stryk i vintras och har sedan dess gjort en hel del förbättringar. Även om tågen fungerar kan det vara växlar som fryser eller ledningar som ramlar ner, men det är ändå vi som får skäll för det, säger en luttrad Ulf Wallin.
Ansvaret för det statliga järnvägsnätet är trafikverkets.
Ulf Wallin menar att de flesta svenskar tror att bolaget SJ lever på statsbidrag, men så är det inte.
- Vi får inga pengar av staten, men många tycker sig ändå äga SJ och anser sig ha rätt till en åsikt om oss.
SJ:s pressavdelning har de senaste dagarna varit fullständigt nedringd. Det handlar om hundratals samtal dagligen från journalister från hela landet.
- Det går högst en minut mellan varje samtal. Vi har hamnat i en situation där det ska lite till innan folk börjar ringa oss. Skälet är att det var så många resenärer som kom i kläm förra vintern.

Arbetat som journalist
Ulf Wallin lämnade Gotland 1983 och jobbade på flera tidningar på fastlandet innan han hamnade på SJ:s pressavdelning.
- Jag har stor nytta av att själv ha arbetat som journalist i många år. Jag vet ju att det inte är något personligt, att journalisten har i uppdrag att ringa och inte är ute efter att vara elak.

Förtroendekris
Kritiken mot bolaget har de senaste dagarna varit hård. På SJ:s Facebook-sida kräver passagerare vd:ns avgång, medan ombordpersonal uttrycker frustration över bristande information uppifrån.
Skulle du säga att SJ har en förtroendekris?
- Det kan man nog säga. Vi hade en djup kris i vintras som blev bättre under våren. Men nu är vi där igen. Det här är absolut ett allvarligt läge för SJ:s varumärke.
Enligt statistiken beror hälften av störningarna i trafiken under ett år på infrastrukturen.
Slitet järnvägsnät i kombination med att tågresandet de senaste åren ökat med 40 procent ligger bakom många tekniska problem och förseningar i trafiken.
Ulf Wallin efterlyser bättre underhåll och utbyggt nät kring storstäderna.
- Politikerna måste satsa mer på järnvägsnätet. Det handlar om miljardbelopp, men det måste få kosta. Vi har det näst sämsta underhållet i hela EU, säger han.
Tills dess lär Ulf Wallin fortsätta vara en av landets mest nedringda personer.
Vet du att Gotlandståget i Dalhem söker personal?
- De kan höra av sig om de behöver en stins. Nej, men det är faktiskt roligt att arbeta på SJ. Det är ett företag alla känner till och i mitt jobb vet man aldrig på morgonen vad som ska hända under dagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om