Han drömmer om närproducerad gas

Gotlänningarna köper allt fler miljöbilar.
Men köparna ställs inför svåra val vid valet av bränsle.
- Jag tror på biogas, men regionen borde satsa på fler anläggningar på ön, säger Bilcitys vd Bo Gustavsson.

Bilcitys vd Bo Gustavsson hoppas på fler biogasanläggningar på ön.foto: linda berglund

Bilcitys vd Bo Gustavsson hoppas på fler biogasanläggningar på ön.foto: linda berglund

Foto: Linda Berglund

Gotland2012-07-06 04:00

Gasbilar blir allt populärare i hela landet. Problemet på Gotland är att det bara finns en enda biogasstation. Bilister i och kring Visby kan därmed tanka med gas, men ute på landsbygden finns inte den möjligheten. Bo Gustavsson har en vision om hur han själv och gotlänningarna ska köra i framtiden:

- Min dröm är att få ha en elbil som går ett par tre mil och att man sedan har närproducerad biogas, från våra egna morötter, som komplement, säger han och fortsätter:

- Än så länge är det bensin- och dieseldrivna bilar som är populärast på ön. Det är mest lönsamt för bilisterna, samtidigt som bränslet blir lite renare om bilarna har en miljömärkning. Dessa bilar är inte heller dyrare än "vanliga" bilar, säger Bo Gustavsson.

Han menar att varken branschen som helhet, eller enskilda konsumenter är redo för elbilar som ett seriöst alternativ. För att bilisterna ska börja fundera över andra alternativ, så måste bensinpriset stiga betydligt, tror Bo Gustavsson.

Fakta: Det här är en miljöbil:

En miljöbil drivs av miljöbränslen som el, etanol, biogas eller andra förnybara drivmedel. Alternativt en "vanlig bil" som är väldigt bensin- eller dieselsnål.

Det finns för närvarande två olika nationella regelverk som definierar miljöbilar: vägtrafikskattelagen och inkomstskattelagen. Synen på vad en miljöbil är skiljer sig åt i dessa två lagar. Regeringen har även antagit ytterligare en miljöbilsdefinition för så kallade supermiljöbilar. Utöver detta har många kommuner även egna miljöbilsdefinitioner.

Källa: miljofordon.se

Fakta: Supermiljöbilspremien

Premien omfattar personbilar med mycket låga utsläpp av växthusgaser, max 50 gram koldioxid per km, vilket sannolikt till största delen kommer att vara laddhybrider och rena elbilar.

Merkostnaden för en sådan bil är uppskattad till mellan 100 000 och 150 000 kronor, bland annat på grund av att batteritekniken fortfarande är dyr. Regeringen införde därför ett bidrag - en premie - om högst 40 000 kronor per bil och har gett Transportstyrelsen i uppdrag att betala ut premien.

Förordningen trädde ikraft den 16 januari 2012 .

Källa: transportstyrelsen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!