"Han gjorde allting rätt"

- Bengt Wiman gjorde allt rätt och agerade precis i enlighet med skolboken. Han och hans besättning gjorde ett fantastiskt jobb.

Foto:

Gotland2007-11-24 04:00

Så sa sjökapten Kenth Grankvist på GAP Shippings filial i Kungälv till GA på fredagskvällen. Den gotländske befälhavaren Bengt Wiman var också den siste som lämnade fartyget. Då hade det 35 graders slagsida och väntades sjunka.

GAP Shipping i Kungälv sköter delvis det olycksdrabbade fartyget "Explorers" bemanning och verksamhet. Kenth Grankvist på företaget hade under den dramatiska gårdagen flera gånger telefonkontakt med den gotländske kaptenen, 49-årige Bengt Wiman från Visby. Rapporterna vittnade om att allt gått lugnt och sansat till under hela förloppet; även när man insett att fartygets måste evakueras.
Det fungerade bra och ingen kom till skada heller under evakueringen utan alla kunde välbehållna tas ombord på fartyget "Nordnorge". Detta bekräftades också av kaptenen på det mottagande fartyget "Nordnorge", kapten Arvid Hansen, i en intervju med BBC. De som togs emot var lite nedkylda och våta, men inte skärrade, sa han.
Att det trots det allvarliga läget gick så bra beror enligt Grankvist på det professionella uppträdandet från kaptenen och besättningen ombord på Explorer.
- Befälhavaren Bengt Wiman förhöll sig iskall hela tiden, förklarar Kenth Grankvist. Och precis som det skall vara, var han den som lämnade fartyget sist av alla.
När Wiman kom ombord på "Nordnorge" var han lite skärrad, men inte värre än att han kunde hålla ett tal till alla som flyttats dit, vilket lär ha varit uppskattat. När alla ombord var omhändertagna och räddade kunde man börja tänka på fartyget,som fortfarande flöt vid 18-tiden på kvällen.
- När vi nu vet att alla människor är räddade kan vi se om det går att rädda fartyget också, sa Kenth Grankvist.


Grundstötte 1979
Det olycksdrabbade fartyget har tidigare hetat "Lindblad Explorer" och det är byggt i Finland år 1969. En gotlänning som varit med om en olycka med fartyget tidigare är Per Smitterberg, för övrigt lika gammal som Bengt Wiman. Den gången kördes fartyget på grund.
- Och det var jag som stod till rors, berättar Per Smitterberg.
Per hade en kort karriär som sjöman ombord på fartyget i slutet på 70-talet, ärligt talat mest för att få följa med på de exklusiva resorna kring Sydpolen. Under sin andra och sista sejour blev han den som körde upp fartyget på en bergsklack. Han själv kunde inte göras ansvarig för detta, han hade bara utfört order från skepparen, som emellertid navigerat fel.
Grundstötningen i Neumayerkanalen inträffade vid lunchtid på julaftonen 1979. I det här fallet var det ingen fara för att fartyget skulle sjunka eftersom det stod så hårt på grunden. På juldagen evakuerades alla ombordvarande.
- Det blev också slutet på min karriär som sjöman, förklarar Per Smitterberg.
Ytterligare en gotlänning, sjökaptenen Kjell Smitterberg, blev genom sitt engagemang i ett bärgningsbolag delaktig i omhändertagandet av haveristen som måste tätas provisoriskt innan den kunde flyttas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om