-Vi beräknade en mötesplats efter fartygets befintliga position och fick anpassa kurs och fart därefter. Mötesplatsen blev i höjd med Karlsöarna där vi kunde borda fartyget, säger Örjan Sandblom från Kustbevakningen.
Det var under natten till söndagen som en värnpliktig upptäckte fartygets avvikande kurs. Kustbevakningens båt KBV 181 Gotland var ute på uppdrag för SMHI när de fick order om att stoppa och borda fartyget som var på väg från Finland till Agadir.
Sjöpolisen hade begärt biträde av Kustbevakningen som fick hålla förhör med den ansvarige styrmannen.
-Han var nervös, och eftersom förhöret hölls på engelska var det viktigt att han verkligen förstod att han blivit delgiven misstanke om brott, säger Örjan Sandblom.
Gjorde han något motstånd?
-Nej, han gick till sin hytt och packade sina saker och följde med utan motstånd.
Vad har ni för befogenheter om han nu skulle ha gjort motstånd?
-Vi har vissa polisiära befogenheter och får använda tvångsmedel, säger Örjan Sandblom.
Exempel på skyddsutrustning som Kustbevakningen har med sig är batong, handfängsel och pepparspray.
Förundersökningsledaren hos sjöpolisen är den som håller i trådarna och bestämmer hur Kustbevakningen ska agera. I det här fallet diskuterade Kustbevakningen med styrmannen tills förundersökningsledaren fått de uppgifter som behövdes för att styrmannen skulle kunna misstänkas för brott.