- Det känns spännande att göra något nytt. Flyget och flygplatsen är väldigt viktiga för den regionala utvecklingen och jag tror att det finns möjlighet att stärka den rollen, säger han.
En förändring införs redan vid årsskiftet.
- Då inför vi en beredskap för att snabbt kunna öppna flygplatsen nattetid för sjuktransporter. Det känns väldigt positivt, säger Gunnar Jonasson.
Han gläds också åt de nya destinationerna Sälen, Villnius och Tallinn i vår och direktflyg till Malmö i sommar.
Gunnar Jonasson började sitt nya jobb den 1 november och de första veckorna blev mycket intensiva då han skulle sätta sig in i det regelverk som styr verksamheten, träffa medarbetare och andra aktörer på flygplatsen.
Alltid Gotland
Han fick också avlägga "prov" hos Transportstyrelsen för att visa att han uppfyller de kompetenskrav som finns, bland annat vad gäller luftfartsskydd och säkerhet. Det gjorde han och har nu ett flygplatscertifikat som bevis på sitt rum på flygplatsen.
Gunnar Jonasson är 36 år och född i Stockholm. Men Gotland har alltid funnits i hans liv, berättar han.
- Min morfar var från Sudret och jag har varit på Gotland varje sommar sedan jag föddes. Mamma var mellanstadielärare och hade långa sommarlov som vi tillbringade i sommarhuset i Visby tillsammans med mormor och morfar, berättar han.
Han följde ofta med morfar till Visby hamn för att titta på båtar, eller till flygplatsen för att titta på flygplanen.
Från det att han var 18 år sommarjobbade han några år i Lummelundagrottorna, som guide, guidechef och utbildare av guider.
- Jag har alltid haft en stor kärlek till Gotland. När jag skulle läsa på högskolan sökte jag mig till Visby, dels för utbildningens skulle, dels för miljön.
Fick jobb på Vattenfall
Han läste ekonomilinjen med it-inriktning och flyttade sedan tillbaka till Stockholm. Det var 2001, lågkonjunktur och svårt med jobb. Det gjorde att han återvände till jobbet på ett hotell som han haft innan han började plugga.
- Men året efter fick jag jobb på Vattenfall där jag arbetade med it-frågor, personalfrågor och marknadsföring.
Och han blev kvar inom Vattenfall fram till i höstas, även om han arbetade de sista åren på Gotland. På Geab som till 75 procent ägs av Vattenfall.
- Det började med ett vikariat som marknads- och kommunikationsansvarig när Mia Stuhre var föräldraledig. Efter ett år fick jag vara kvar och arbeta med bland annat bredband och fjärrvärme. Men så slutade Mia Stuhre och då fick jag ta över hennes arbetsuppgifter också, berättar Gunnar Jonasson.
Han trivdes på Geab, men uppmanades att söka tjänsten som chef för flygplatsen, eller Visby Airport som det officiellt heter.
- Jag hade sett Swedavias annons och när jag läste de krav som ställdes så kunde jag bocka av det ena efter det andra.
Så han sökte och fick alltså tjänsten efter den sedvanliga rekryteringsprocessen.
- I det här jobbet kan jag kombinera det som intresserar mig mest, Gotlands utveckling, kommunikationer, service och turism, konstaterar Gunnar Jonasson.
Mycket på gång
Swedavia har 45 anställda i Visby men här samsas 17 olika verksamheter så det är ungefär 300 personer som är verksamma på flygplatsen. De som arbetar i flygledartornet är anställda av Luftfartsverket, numera affärsverket LFV, och så finns här också bland andra flygbolagen, hyrbilsföretag, räddningstjänst, flygklubben och försvaret.
- Tillsammans kan vi utveckla flygplatsen och skapa en positiv plats att vara på genom att arbeta med totalupplevelsen. Swedavias huvuduppgift är att hålla en flygplats med hög säkerhet. Men på en liten flygplats involveras chefen också i olika projekt. Just nu arbetar vi bland annat med parkerings- och trafiklösningen och med beredskapen som införs vid årsskiftet. Men också med att locka hit fler linjer från utlandet, bland annat Finland och Tyskland, berättar Gunnar Jonasson.
En kurs för flygrädda kommer att ordnas i början av året för att människor ska komma över sin rädsla och oro och våga ta flyget här ifrån.
Terminalen för trång
För Gotland är en flygplats livsviktig.
- Här är det lätt att ta flygplatsen för given. Annat är det i norra Sverige där man konkurrerar med kommunikationer på land på ett annat sätt, och kanske anstränger sig mer för att säkra flygplatsen. Men även på Gotland krävs det ansträngningar om vi ska fortsätta att ha en bra utveckling.
Resandet med flyg till och från Gotland ökar, i år med tio procent jämfört med 2010. Och flygplatsterminalen börjar bli för trång, särskilt sommartid. Det finns planer på att bygga ut avgångshallen, gaten och att skapa nya uppställningsplatser för flygplan.
Flygets påverkan på miljön har diskuterats mycket de senaste åren, inte minst när det gäller koldioxidutsläppen.
- Jag tror att debatten har blivit lite mer nyanserad på sista tiden. Det är hårda miljömål inom flyget och det arbetas hårt för att minska både utsläpp och buller. Och vi inom Swedavia arbetar mycket med miljön på våra elva flygplatser, säger Gunnar Jonasson.
Flyget står i dag för två procent av koldioxidutsläppen i världen, enligt FN:s klimatpanel IPCC. Inrikesflyget i Sverige står för en procent av landets utsläpp.
Det motsvarar lika mycket som bilisternas fortkörning. Det innebär alltså att om alla höll hastigheten på vägarna i Sverige så skulle utsläppen av koldioxid minska lika mycket som om man tog bort allt inrikesflyg.
På Gotland diskuteras ofta flygbullrets inverkan på byggandet av bostäder på vissa platser. Nu senast i kvarteret Kaptenen vid Follingboväg i Visby, mellan Geabs nybyggda hus och den befintliga bebyggelsen. Länsstyrelsen gjorde en överprövning och upphävde den detaljplan som regionfullmäktige antog i somras och som skulle göra det möjligt att bygga 12 radhuslägenheter och 14 villor i området. Motiveringen var att det skulle vara olämpligt med bostäder där med hänsyn till människors hälsa, och dessutom ett hinder mot flygplatsens verksamhet.
Länsstyrelsens beslut har överklagats av Region Gotland.
- Jag förstår att människor kan tycka att det är konstigt, eftersom det redan är många som bor i det området. Samtidigt måste vi freda flygplatsen så att det inte blir några nya hinder för flygplatsen och trafiken att utvecklas, säger Gunnar Jonasson.
Visby Airport står inför en ny miljöprövning och ett nytt tillstånd.
- Vi arbetar med att den ska försöka hamna så nära rätt bild av trafikutvecklingen som möjligt. Vi har bland annat regionens Gotland Vision 2025 som utgångspunkt och vi måste ju tro på att fler ska flytta till Gotland, vilket kan innebära att fler behöver pendla till fastlandet, säger Gunnar Jonasson.
Lider av musikabstinens
Att ha börjat ett nytt jobb och att vara småbarnsförälder har gjort att hans stora intresse för musik och sång har fått stå tillbaka. Han spelar piano och har tidigare sjungit i kör. Under tiden på högskolan var han körledare för Rindikören.
- Jag lider av riktigt svår abstinens, särskilt så här i advents- och juletid. Men jag hoppas snart kunna få tid att återuppta körsången.
Julen tillbringar han i minusgrader och snö i Junsele i Ångermanland där hans fru har sina föräldrar.
- Dit reser vi med bil och båt, säger flygplatschefen Gunnar Jonasson.