Handbok ska ge jämställda elever

Ett nytt utbildningsmaterial ska hjälpa lärarna att göra eleverna medvetna om jämställdhet.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2011-10-04 04:00

Bakom metodhäftet står den gotländska läraren Karin Mansler.

Hon har länge varit intresserad av jämställdhetsfrågor och införde en särskild typ av skrivövning i sin mellanstadieklass på Terra Novaskolan i Visby. Eleverna fick skriva korta berättelser som sedan lästes upp anonymt, medan barnen gissade om det var en pojke eller flicka som skrivit dem.

- Det var verkligen skillnad. Pojkarna skrev gärna om sporthändelser och om att vinna, medan tjejerna skriver om djur, utseende och om känslor.

Skrivövningarna ledde till diskussioner.


Reflektera över kön
- Barnen fick reflektera över hur man skapar kön. Det är inte givet att killar gillar blått och tjejer rosa, men omgivningen gör att barn tror att det ska vara på ett visst sätt. Huvudpoängen är att det inte är jag som lärare som bara står och mässar, utan att barnen själva kommer fram till slutsatser, säger Karin Mansler, och tillägger att övningarna också ställer krav på att läraren verkligen känner sin klass och vet att den klarar att samtala i grupp.


Konkret metod
Karin Mansler tillämpade metoden under ett år innan eleverna fortsatte till andra skolor och klasser för att gå på högstadiet.

- Jag hann se en början på en förändring. De väcktes och fick möjlighet att ifrågasätta.

Marit Olsson, genuspedagog vid region Gotland, uppskattar Karin Manslers handbok.

- Det här är en konkret metod. Lärarna vill gärna jobba med jämställdhetsfrågor, men vet inte alltid riktigt hur de ska göra. Det här en metod som kan användas, men det tar tid innan man ser en förändring, säger hon.

Metodhäftet ska i första hand spridas bland rektorsområdena på Gotland, men det finns även förhoppningar om att sälja in det till skolor på fastlandet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om