"Hanteringen är under all kritik"
I januari fick Sylvia Wiese en elräkning från Geab på nästan 35 000 kronor.- Jag blev chockad. Jag trodde att jag hade bytt elbolag och hade inte hört något från Geab på över ett år, berättar hon.Nu har Sylvia Wiese anmält Geab till Justitieombudsmannen, JO.
Foto: Tommy Söderlund
- De godkände inte det eftersom jag var bunden av ett avtal. Men det fick jag aldrig veta. Jag trodde att jag hade bytt elleverantör och reagerade därför inte på att det inte kom några räkningar från Geab, säger Sylvia Wiese.
Hon är 67 år och bor i Kista. Huset i Klintehamn, som elräkningen avser, har hon som fritidshus.
- Jag bodde där i somras och så två veckor i november-december förra året.
Att hon som kund inte fått en enda räkning sedan i slutet av 2008 tycker hon är konstigt.
- Jag var i kontakt med Geab i november 2008. Jag skulle vara utomlands ett tag och bad dom att inte skicka någon räkning under den tiden. Och jag reagerade som sagt inte eftersom jag trodde att jag bytt elleverantör i december samma år.
Livrädd för anmärkning
Reagerade du inte på att du aldrig fick någon elräkning från Öresundskraft?
- Nej, jag hade tre hus under den tiden och många andra räkningar så jag tänkte inte på det. Jag trodde att jag hade ordning på min ekonomi, men det hade jag tydligen inte.
Sylvia Wiese kontaktade Geab och bad att få dela upp den stora räkningen, men fick som enda alternativ att dela den på tre betalningar.
- Jag klarar inte det, jag har 10 600 kronor i månaden efter skatt.
Hon har betalat en del av räkningen, men det återstår fortfarande 20 000 kronor.
- Jag är livrädd att få en betalningsanmärkning, då får man ju inte ta lån eller ens teckna telefonabonnemang. Jag jobbar extra på ett dagis för att kunna betala elräkningen, men jag kan inte betala hela summan på en gång, säger hon.
"Vi vill inte sänka henne"
Hon säger att Geabs hantering är under all kritik och har därför anmält bolaget till JO.
Enligt Geab har Sylvia Wiese själv bett om detta.
- Hon ringde 26 november 2008 och sa att hon skulle till Västindien, och kom då överens med kundtjänst om att få en ettårsfaktura, säger Mia Stuhre, kommunikationschef på Geab. I dag gör vi inte sådana överenskommelser eftersom det kan bli tufft för kunderna, högst ett kvartal har vi mellan räkningarna. Och vi vill inte sänka henne. Om hon hör av sig och vill ha en avbetalningsplan så kommer vi att ordna det.
Avtalet har löpt ut
Geabs kundtjänst har ringt Sylvia Wiese för att prata om saken, men inte fått något svar.
Sylvia Wieses avtal med Geab löpte ut vid årsskiftet. Sedan dess har hon Öresundskraft som leverantör. Men hon kommer även i fortsättningen att få räkningar även från Geab, på nätkostnaden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!