Skolans målsättning är förstås att alla elever ska lämna skolan med betyg i vartenda ämne. På Gotland har skolpolitikerna slagit fast att åtminstone 90 procent av eleverna ska nå det målet.
I fjol lyckades man inte, då hade bara 83 procent av niorna i de kommunala skolorna fullständiga betyg.
I år blev resultatet ännu sämre: 73 procent av niorna i de kommunala skolorna betyg i något ämne. Den enda skolan på Gotland som klarade skolpolitikernas mål var Atheneskolan, där 96 procent av avgångseleverna lämnade skolan med komplett betyg.
"För många"
- Vi ser en klar försämring och vi vet inte vad det beror på. Man kan bara spekulera, säger Per-Olof Sahlberg på barn- och utbildningsförvaltningen.
Ett skäl till den drastiska försämringen kan vara att skolorna väljer att ge fler elever anpassad studiegång för att de ska orka ta de betyg som de behöver för att komma in på gymnasiet.
- Det finns situationer när man måste lyfta bort något ämne för att eleverna ska klara resten, men det här är alldeles för många. 142 av de 529 elever som slutade nian i våras saknade något betyg, säger Per-Olof Sahlberg.
Kan det bero på att skolan inte har resurser att hjälpa eleverna?
- Ja. Det kan vara så att det finns elever som behöver mer hjälp men att skolan inte tycker att det finns resurser att sätta in.
Förväntningar
Jacob Wesley, som nyligen tillträdde som rektor på Klinteskolan, blev skakad när han såg betygsresultaten från våren. Bara 47 procent av niorna i Klinte hade fullständiga betyg.
- Jag har aldrig sett en så låg siffra. Här finns det jättemycket att jobba med och vi måste omedelbart göra en åtgärdsplan, säger Jacob Wesley.
Eftersom han bara har arbetat i några veckor på Klinteskolan kan han inte uttala sig om orsaken till att resultatet, men han tror inte att det handlar om brist på ekonomiska resurser:
- Klinteskolan var den skola som gick mest back i fjol, ändå fick man sämst resultat. Resurser är naturligtvis jätteviktigt, men det handlar mer om hur lärare och rektorer jobbar med de resurser man har.
Nu tänker Jacob Wesley analysera siffrorna tillsammans med lärarna:
- Nu måste vi lägga allt annat åt sidan, koncentrera oss på det här och följa resultaten nästan månatligen. Och som lärare måste man också ha höga förväntningar på eleverna och pumpa dem med självförtroende.