Här är duon som ska få fler att välja Gotland

Två nya förmågor har klivit in på Gotland Convention Bureau. Nu är det upp till dem att lyfta Gotland som kongressdestination.

Frida Lindroth och Cecilia Stålhammar är Gotland Convention Bureaus nya ansikten utåt. "Vi ska göra allt vi kan för att få stora kongresser hit", säger Frida Lindroth.

Frida Lindroth och Cecilia Stålhammar är Gotland Convention Bureaus nya ansikten utåt. "Vi ska göra allt vi kan för att få stora kongresser hit", säger Frida Lindroth.

Foto: Emelie Stenqvist

Gotland2019-10-16 10:03

Hösten ser ut att bli en riktig nystart för Gotland Convention Bureau (GCB), som är en del av den regionala utvecklingsavdelningen inom Region Gotland. GCB drivs i samarbete med Gotlands besöksnäring AB (GFB) och byråns syfte är att locka kongressarrangörer till ön. Nu står det klart att två nya medarbetare ska axla uppdraget.

Den andra september klev Frida Lindroth in som projektledare för regionens del, och på måndag den 21 oktober börjar Cecilia Stålhammar som projektledare för GFB:s del.

– Nervöst är det inte men det känns förväntansfullt och roligt, säger Cecilia Stålhammar.

De båda har flera års erfarenhet av besöksnäringen. Frida Lindroth har tidigare varit projektledare på Go Gotland och Cecilia Stålhammar har bland annat en tjänst som inhouse sales manager på Clarion Hotel Wisby i bagaget.

– Vi kommer nog att komplettera varandra med våra olika ingångar och olika nätverk, säger Frida Lindroth.

Deras uppgift framöver är att få fler aktörer att få upp ögonen för Gotland som en kongressdestination, och de ser med optimism på sitt uppdrag. Cecilia Stålhammar framhäver Gotlands unika läge och natur som en stark fördel. Samtidigt vet de båda att det finns nackdelar med att befinna sig på en ö.

– Hållbarhet har blivit viktigare för arrangörer och det är viktigt att vi är proffs på vår produkt och att vi kan visa att de kan ta sig hit på ett hållbart sätt, säger Cecilia Stålhammar.

Ytterligare ett mål som de anser är viktigt är att få gotlänningarna att vilja anordna fler kongresser.

– Det finns enormt mycket expertis här och vi vill ge gotlänningarna en möjlighet att visa upp det för resten av Sverige, säger Frida Lindroth.

Hon framhäver att kongresser inte bara bidrar till Gotland i form av pengar, utan att det även kan leda till arbetskraft samt en ökad befolkning.

– Vi vet de som har kommit hit på en kongress och som sedan har valt att flytta hit. De ser att det finns jobb inom deras bransch. Det här är ett sätt att bygga Gotland och det ska bli kul att få vara delaktig i det, säger hon.

Dock går det inte att sticka under stol med att kongressverksamheten drar in stora summor. År 2016 innebar kongresserna 5 700 gästnätter och 20 miljoner kronor till öns näringsliv. För 2019 ligger de siffrorna i nuläget på 7 850 gästnätter samt 27 miljoner kronor, enligt deras egna siffror.

Att GCB väljer att anställa just nu är enligt Matz Bengtsson, vd för Gotlands besöksnäring AB, resultatet av att tidigare medarbetare har slutat samt att man för knappt ett år sedan gick in i det nya samarbetet mellan regionen och GFB.

– Besöksnäringens strategi är att Gotland ska växa utanför sommarsäsongen. Då är det viktigt att lägga krut på möten och kongresser. De här två är nyckeln till det och de har fått ett viktigt uppdrag, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!