Framtidens appar håller på att ta form i ett samarbete mellan elever från högskolans utbildning i avancerad webbprogrammering och mellanstadieeleverna i Eskelhems skola. Projektet började innan jul och i går lämnade eleverna över sina förslag till högskoleeleverna som kom på besök till Eskelhem.
Mellanstadieeleverna har jobbat två och två. Längs vägen har de tänkt, klurat, ritat, räknat och skrivit en förklaring i flera steg till hur deras favorit-app för matteinlärning ska se ut.
Fotollsspel
Albin Pettersson och Tindra Klint i klass 4 har gjort sitt förslag som ett fotbollsspel. Det gäller att snabbt räkna ut rätt svar, då går bollen i mål. Om man räknar fel hamnar bollen utanför.
För varje mål får man poäng, då kommer man upp en nivå och mattetalen blir svårare.
Tindra och Albin tycker att det har varit roligt att få hitta på ett eget mattespel.
Det tycker även Noa Lerberg. Han går i femman och berättar att han jobbat tillsammans med Alma Suders.
Eftersom de gillar hundar jättemycket, så har de ritat ett spel med hundar.
– Hunden åker skidor och då dyker det upp en sten och ett mattetal. Om man svarar rätt hoppar den över, om man svarar fel så krockar den med stenen, säger Noa Lerberg.
Matilda Larsson i klass 6 och Angelica Andersson Lindquist i klass 5 har också gjort ett förslag om sådant de gillar; simning och ridning.
– Simmaren och ryttaren frågar mattetalen. Vi har räknat ut massor av svar, på alla räknesätten, berättar Matilda Larsson.
Kunder
Samarbetet med eleverna i Eskelhem ingår i utbildningen avancerad webbprogrammering vid Högskolan på Gotland. Andreas Wigren, en av högskolestudenterna som läser sista terminen på den tvååriga utbildningen, tycker att projektet är intressant eftersom det innebär att jobba mot barnen som beställare, som också ofta använderappar flitigt.
Framtidsbransch
– Det här är absolut en framtidsbransch, som kommer mer och mer, säger han.
Även kurskamraten Jonas Pettersson tycker att samarbetet med barnen i Eskelhem är en bra del i undervisningen.
– Det är ett roligt och kreativt sätt att jobba, och samtidigt nära verkligheten där man jobbar med kravspecifikationer, säger han.
Det barnen jobbat fram är tänkt att bli till en gemensam matte-app. Målet är att den ska läggas ut på Google play för nedladdning, så att även andra intresserade kan nå den. Bakom projektet står Marita Dahlin, lärare i programvaruteknik vid högskolan och Marie Andersson, lärare i klass 4-5-6 i Eskelhem. I projektet tränar eleverna på grupparbete, matte, svenska, bild och teknik och de får dessutom inblick i verkligheten, även det ingår i skolplanen, berättar Marie Andersson.
– Det är viktigt att elever får göra saker på riktigt. Att skapa på det här sättet gör eleverna mer engagerade jämfört med den traditionella undervisningen, säger Marie Andersson.