- Orsakerna kan vara ökad pendlingstrafik, breda och fina vägar som kan inbjuda till hastigheter över de tillåtna, samt att alla förare inte respekterar stopplikt vid korsningar, säger Tobias Engström, biträdande chef vid gotlandspolisens trafikenhet.
- Väg 143 mellan Visby och Roma och väg 142 mellan Visby och Hemse är båda stora pendlingsvägar, vilket ökar risken för olyckor, konstaterar han.
För väg 140 ser han att hastigheter över de tillåtna kan verka inbjudande på den breda och fina vägen längs kusten.
- Bilister måste förstå att skyltade hastigheter är de högsta tillåtna, men hastigheten måste anpassas till miljön, slår Tobias Engström fast.
Han betonar att varje trafikant bör förstå konsekvenserna av att inte sakta ner vid exempelvis korsvägar och där det finns många hus.
Olycksdrabbade vägar
Redan 2009 fanns väg 140, 142 och 143 på Gotland med när Motormännen rankade de farligaste vägarna i Sverige efter antal skadade eller döda i trafiken.
Även det senaste året är länsväg 140 mellan Visby och Klintehamn, 143 mellan Visby och 142 mellan Visby och Hemse mest olycksdrabbade. De flesta har varit singelolyckor med motorfordon som inträffat längs vägen eller vid korsande vägar.
Få polisanmälningar
Marie Skyving, regional samordnare vid enheten för strategi och analys, har via Transportstyrelsens databas tagit fram regional statistik över trafikolyckor på Gotland från den 1 januari 2011 till i går.
- När vägar korsas är det ibland svårt att bestämma vilken väg som ska räknas när en olycka skett i en korsning, förklarar hon.
Enligt Transportstyrelsen rapporteras så gott som alltid dödsolyckor till polisen, medan bara ungefär hälften av de svåra skadefallen rapporteras och en tredjedel av de lindriga.
Bortfallet varierar dessutom med bland annat trafikantkategori, olyckstyp och den skadades ålder.
Cyklister
Exempelvis är skadade cyklister, särskilt i singelolyckor med lindriga skador, starkt underrepresenterade i den officiella statistiken.
Att rapporteringsgraden är så låg beror enligt Trafikstyrelsen på att det sällan finns skäl för polisen att utreda om det skett något trafikbrott i samband med olyckan.