Här är nya snabbfärjan
Nu är den klar att börja byggas ? Gotlandsbolagets nästa snabbfärja. Första plåten skärs till i januari och månaden därpå blir det kölsträckning. Leveransen sker våren 2006. Nybygget blir ganska likt nuvarande snabbfärjan HSC Gotlandia men blir något större och något snabbare. Med sina 36 knop skall den klara sträckan Visby?Nynäshamn på drygt 2,5 timme.
? Det är ett statligt varvsföretag med totalt åtta varv, och vi bygger vid militärdivisionen som satsar på snabbgående fartyg, både militära och civila, förklarar Gotlandsbolagets tekniske chef Anders Larsson.
??Att vi inte använder varvet i Frankrike där vid byggde ?Gotlandia? beror dels på att de inte har kapacitet nog, dels på att italienarna var billigare. Det är dessutom svårt att hitta ett ledigt varv, men här lyckades vi hitta ett hål i deras produktionsprogram, förklarar rederiets vd Jan-Erik Rosengren.
780 passagerare
Nya snabbfärjan byggs efter i stort sett samma koncept som ?Gotlandia? men blir något större. På de två passagerardäcken blir det plats för 780 passagerare (700 på Gotlandia) och de två bildäcken rymmer 160 bilar (140). Längden på färjan blir 122 meter (112) och bredden 17,2 meter (16,1).
Fyra högfartsmotorer på 9 000 kW styck (7 000) med vattenjet ger en hastighet på 36 knop,vilket är 3-4 knop snabbare än ?Gotlandia? och lika snabbt som katamaranen Patricia Olivia. Det innebär en restid till Nynäs på något över 2,5 timme.
? En skillnad mot ?Gotlandia? är att passagerarutrymmena är uppdelade i fem avdelningar och att man från övre passagerardäcket får utsikt framåt genom ett stort panoramafönster. På ?Gotlandia? skyms ju sikten av bryggan, men på nybygget ligger bryggan ovanför, säger Anders Larsson.
??En annan stor skillnad är att det blir större butik och större serveringsutrymmen på nya färjan vilket innebär snabbare service.
Ersätter ?Gotlandia?
Att Gotlandsbolaget satsar på ett nybygge (för kanske en halv miljard, priset ännu hemligt) beror enligt Jan-Erik Rosengren på att rederiet måste hålla sig framme och följa med i utvecklingen. Men hur skall den användas?
??Det finns två alternativ. Det ena är att nybygget ersätter ?Gotlandia?, något som Rikstrafiken i princip har godkänt. Det andra är att vi använder både nybygget och ?Gotlandia?, men då krävs en rejäl ökning av trafiken fram till 2006.
Byggstart planeras alltså i januari och häromdagen mötte rederiet facket för att få planerna accepterade. Redan nu i helgen väntas projektchefen Ingemar Fagrell flytta ner till Italien för att hålla ett öga på nybygget och se till att allt fungerar som det skall. Han har länge arbetet som chief, maskinchef, inom rederiet, och han kommer tidvis att få hjälp av en annan chief, Staffan Fahlstedt.Tekniske chefen Anders Larsson kommer förstås att bli en flitig besökare på varvet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!