Tävlingarna inför SM i Ung Företagsamhet pågår i hela landet mellan den 15-19 mars i samband med det digitala eventet E-week. Och i dag blev det klart vilka som kammade hem priserna i de olika kategorierna på Gotland.
– Trots coronapandemin driver en stor andel av gymnasieelever UF-företag på Gotland i år. Vi på Ung Företagsamhet Gotland fortsätter göra kraftansträngningar för det unga entreprenörskapet. Det är viktigare än någonsin, sade Nicoline Roswall, regionchef för Ung Företagsamhet Gotland, i ett pressmeddelande inför mässan.
Här är årets vinnare i de olika kategorierna:
Årets UF-företag: ReGlass UF
Årets vara: BjörkBollen UF
Årets tjänst: Pantad UF
Årets säljare: Tindrah Wernekull
Årets reklamfilm: Pantad UF
Årets hantverkare: Björkbollen UF
Årets ekologiskt hållbara UF-företag: Pantad UF
Årets innovation: Pantad UF
Årets årsredovisning: Gute Bilservice UF
Årets affärsplan: Björkbollen UF
Årets nätbutik: ReGlass UF
Årets socialt hållbara UF: Kraftkorgen UF
Så här löd juryns motivering för Årets UF-företag, ReGlass UF:
"Årets UF företag har tagit en vardagsprodukt och på ett innovativt sätt givit den en ny funktion i tilltalande form. Juryn bedömer att utvecklingspotentialen är stor för både produkten och företaget. Framåt finns goda förutsättningar att bredda utbudet och hitta nya kundgrupper. Företaget har på kort tid visat lönsamhet och utnyttjat sin kreativitet på ett roligt och värdeskapande vis. En glasklar vinnare."
Och juryns motivering för Årets vara, med vinnaren BjörkBollen UF:
"Björkbollen UF har med sin vara, tänkt hållbarhet och enkelhet mot en lokal marknad. Genom att ta vara på naturens smådelar och restprodukter samt närheten mellan råvaran och kund bidrar Björkbollen till en bättre miljö. Produktionen och förädlingen av braständaren har ringa energi- och miljöpåverkan, snarare att den ger energi. "
Slutligen, juryns motivering för Årets tjänst med vinnare Pantad UF:
"Detta UF-företag har identifierat ett potentiellt vardagsproblem som med en smart och uppskalningsbar lösning är ett led i den allt så viktiga och aktuella klimatfrågan. Med den bästa presentationen och stilrena illustrationer säljer man sin tjänst på ett proffsigt sätt. Detta koncept kommer att gynna många och är en affär som alla vinner på."