Här får eleverna arbeta praktiskt på gammalt vis

Högstadieeleverna på Fårösundsskolan är lyckligt lottade som har Bungemuseet så nära inpå knutarna. Skolan och museet har ett samarbete som innebär att eleverna vissa dagar har sin undervisning inne på museet.
Det är både teoretiska och praktiska övningar på programmet och allt syftar till att öka elevernas allmänbildning och möjligheten att de ska kunna föra vårt kulturarv vidare.

Gotland2002-06-05 04:00
Fårösundsskolan har ett samarbete med Bungemuseet som innebär att högstadieeleverna får har undervisning inne på museet. Det är åldersblandade och ämnesblandade kurser där lärarna delar upp eleverna i tre olika grupper och de har sin undervisning på museets tre olika gårdar. På 1600-talsgården får eleverna lära sig spinna och karda ull samt berätta sägner och själva skriva en historia som har samband med gården. Vid 1700-talsgården har man inspirerats av Linné, eleverna får arbeta med botanik.

<span class=MR>Skalenliga ritningar</span>
De väljer ut blommor som de ritar av och gör noggranna noteringar om. Vid den här gården får eleverna dessutom mäta upp byggnaderna och göra skalenliga ritningar.
Vid 1800-talsgården är det fest och glam då eleverna får stifta bekantskap med de gotländska lekarna, lära sig att mala mjöl, koka gröt och baka pinnbröd. Här får de även lära sig att göra bruksföremål i trä. I Skolmuseet får de elever som vill klä ut sig i kläder från 1800-talet och bildläraren Siv Månsson är en duktig porträttfotograf. Hon fotograferar de elever som klätt sig i tidstypiska kläder. De bilder hon får fram liknar de porträtt man kan se från början av förra seklet. Siv Månsson har numera en ordentlig samling "gamla" bilder på elever från Fårösundsskolan.

<span class=MR>Eleverna stortrivs</span>
De elever som deltar i alla arrangemang vid museet ser ut att stortrivas med sina arbetsuppgifter.
På tisdagen hade man dessutom tur med vädret. Det är sammanlagt 150 elever och nio lärare som har undervisning på Bungemuseet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om