Här får hon våra namn

33 318 personer. Så många har skrivit på GT-kampanjen "Rädda Gotland", mot försämringar i färjetrafiken. I går överlämnades namnen till infrastrukturminister Åsa Torstensson - som lovade att några försämringar inte ska komma på fråga.

Foto: Leif R Jansson / SCANPIX

Gotland2010-02-17 04:00
GT:s redaktionschef Ulf Hammarlund överlämnade namnlistor, brev och utprintade mejl med totalt 33 318 namnunderskrifter i går eftermiddag.
Infrastrukturminister Åsa Torstensson tog emot GT-delegationen tillsammans med sin pressekreterare Kenneth Hultgren i näringsdepartementets lokaler i centrala Stockholm.
- Jag förstår engagemanget, och det här bekräftar bara hur viktig trafiken är för gotlänningarna, säger Åsa Torstensson och blickar mot den 14,5 kilo tunga resväskan som alla namnen levererades i.
Och namninsamlingen har gett effekt.

Förändrat upplägg
Ministern bekräftar att aldrig någonsin tidigare har hon fått in så många namn i någon enskild fråga. Samtidigt, säger hon, har den senaste tiden debatt och diskussion i frågan bekräftat att Gotland och gotlänningarna vill ha större kontroll över och ansvar för sin egen trafik.
Och medan hon lovar att inte försämra, lovar hon att förändra.
- Ambitionen är absolut inte att försämra Gotlandstrafiken. Däremot har jag ambitionen att förändra upplägget av trafiken, säger hon och syftar på arbetet som pågår med att föra över ett större ansvar på Gotland för hur färjetrafiken fungerar.
- Jag tror på regiontanken. Andra regioner i Sverige har mycket större ansvar för sin trafik än vad Gotland har i nuläget. Jag vill föra ut mer ansvar och befogenheter på en tydligare regional nivå. Garanten är förstås att där trafiken hör hemma, sköter man den också bäst.

I januari lades grunden
Vid det möte som anordnades på Gotland 22 januari - där såväl Gotlands kommun och länsstyrelsen på ön, som Rikstrafiken och näringsdepartementet deltog - diskuterades just regionaliseringen och det ökade ansvaret från Gotlands sida.
Där lades också grunden för framtidens färjetrafik, menar Åsa Torstensson.
- Där framkom tydligt att Gotland och de gotländska politikerna vill ha ett större ansvar för färjetrafiken. Det mötet var avgörande - om Gotland hade sagt nej där, så hade vi i princip fått börja om från noll, menar ministern.

Jobbar för delaktighet
I nuläget går närmare 500 miljoner kronor årligen till Gotlandstrafiken via Rikstrafiken. Finansieringen kommer inte att förändras, även om Gotland får större ansvar för utförandet av färjetrafiken, lovar Åsa Torstensson.
- Regiontanken handlar inte om pengar utan om arbetssättet. Att staten vill föra över mer ansvar på regionen, betyder inte att staten vill dra in pengarna. Jag jobbar för regionens delaktighet, inte för indraget stöd till regionen.
Att Gotlandstrafiken skulle bli en "för tung börda" för Gotland att bära, tror inte Åsa Torstensson på.

Fler namn än någonsin
- Jag är trygg i det arbete och den utredning som görs. Trafik, utveckling, tillväxt och företagande hör ihop, och var ska det ske om inte på lokal nivå, säger infrastrukturministern.
Efter överlämnandet i går passade Åsa Torstensson på att läsa en del av de kommentarer som skickats in tillsammans med namnunderskrifterna.
Sedan tog hon de 14 kilona, fördelade på 33 318 namnunderskrifter och ett stort antal kommentarer, i famnen.
- Nu ska de registreras, sedan går vi igenom dem. Så här många namn har jag aldrig tidigare fått i någon enskild fråga. Ett bevis på hur mycket färjetrafiken betyder för Gotland, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om