Håkan Johansson, vd för Destination Gotlands moderbolag Rederi AB Gotland, har fått samma fråga ända sedan de nya LNG-färjorna anlände från varvet i Kina: Ska ni börja sälja av gamla båtar nu?
Beskedet från bolaget är alltjämt att man ser över ett antal alternativ när det gäller fartygen som inte längre används i passagerartrafiken.
– Det är ju självklart så att alla fartyg som finns med i vår balansräkning ska ge intäkter, annars har vi ingen användning för dem. Men vi är fortfarande inte redo att gå ut med något konkret i den här frågan, säger han.
Men att hitta en köpare, eller någon kan som tänka sig att hyra, har inte varit helt lätt under rådande omständigheter.
– Sedan pandemin bröt ut har det av förklarliga skäl varit en väldigt låg efterfrågan på marknaden. Men vi ser äntligen början på en återhämtning nu, så det finns faktiskt en strimma ljus i mörkret, säger Håkan Johansson.
Att ni har fartyg som står och samlar damm, vad innebär det ekonomiskt för er? Ni har ju nyligen investerat i två LNG-färjor.
– Det blir kännbart, men det kan inte jämföras med alla resenärer vi tappat på grund av pandemin. Det är framför allt där vi tagit stryk ekonomiskt, även om coronan slår mot alla segment i vår verksamhet, säger Håkan Johansson, som inte vill gå in på detaljer i bokslutet förrän nästa delårsrapport presenteras, vilket sker senare i höst.