Här riskerar du 600 kronor i böter
Brukar du strunta i bilförbudet i Visby Innerstad? Då riskerar du böter på 600 kronor.Men trots att bilister dagligen kör i gränderna utan lov bötfälls endast en handfull.Per sommar.
I år har även genomfartsleden S:t Hansgatan tillfälligt omvandlats till gågata.
<span class='mr'>Okynnestrafik</span>
Tanken är att göra det så svårt som möjligt för okynnestrafiken. Miljö- och trafiksäkerhetsskäl ligger bakom försöken att strypa bilismen i världsarvet Visby innerstad.
-Vi vill ha en stad där man får strosa i lugn och ro, säger Tommy Gardell (s), tekniska nämndens ordförande.
Han anser för egen del att stadsdelen inte är större än att man klarar sig utan bil.
Boende, taxibilar, viss busstrafik, transporter av skrymmande varor, sjuka och rörelsehindrade räknas till den godkända trafiken.
Bilister som nöjesåker eller söker sig en genväg bland gränderna gör det inte.
<span class='mr'>Känsligt</span>
Trafiksituationen i Innerstaden är en känslig fråga bland såväl politiker som boende och näringsidkare. Beslutet att göra gågata av S:t Hansgatan fattades i våras av politikerna i tekniska nämnden efter klagomål från butiksinnehavare som stördes av bilarnas framfart.
Beslutet togs med sex röster mot fem, de borgerliga partierna var emot.
Men gågatan tvingade i stället in trafiken i ännu mindre gränder med nya protester som följd.
-Det är svårt och känsligt. Så fort vi gör något i Innerstaden blir det uppror. Det var likadant när vi började diskutera parkeringsavgifter, suckar Tommy Gardell.
Uppgiften att kontrollera bilisternas behörighet ligger på polisen. Myndigheten gör emellanåt nykterhetskontroller på gatorna som leder in i Innerstaden. Förare på väg in frågas samtidigt om sitt ärende innanför murarna.
Varje år bötfälls endast mellan fem och tio personer för brott mot bilförbudet.
Förarens ärlighet är avgörande.
Polisen har mycket liten möjlighet att ta reda på om personerna i fordonet verkligen hade det ärende som de påstod.
-Det är rätt ihåligt att bara stå och kolla. Men kommunen säger att det har effekt, konstaterar Roger Nyd, vakthavande polisbefäl.
I sommar mäter kommunen flödena av fordon i några av gränderna.
<span class='mr'>Krångligt</span>
-Jag tror inte det är så mycket turister som kör, de aktar sig nog eftersom det är krångligt. Det säger Nils-Adolf Stenström, chef för gatu- och markavdelningen.
Han menar att tekniska lösningar krävs eftersom budskapet på skyltarna vid portarna nonchaleras.
Visserligen är det flera år gamla målet att inte fler än 19000 fordon ska passera genom portarna per dygn redan uppnått.
<span class='mr'>Utvärderas</span>
Men trafiken sommartid är fortfarande för intensiv, i höst ska säsongen utvärderas.
Och politikerna har inte slut på idéer.
-Vi har diskuterat att dela stan i mitten så det blir omöjligt att köra rakt igenom. Men jag är tveksam, vi vet för lite om konsekvenserna när bilisterna möts av en återvändsgränd, säger Gardell.
Han vill i stället blåsa liv i den gamla idén med ett särskilt behörighetsmärke att sätta på vindrutan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!