Trafikverket har uppdrag av regeringen att anpassa hastighetsgränserna till vägarnas trafiksäkerhetsstandard, detta i ett planprogram för åren 2014–2025.
Huvuduppdraget är att skapa förutsättningar för säkra möten på landets vägar, vilket för biltrafiken kan ske på två sätt.
Genom mittseparering, då kan hastigheten sättas till 100 kilometer i timmen.
Genom att hastigheten sänks till 80 kilometer i timmen.
För Gotlands del föreslås två av de mest trafikerade vägsträckorna få sänkt hastighet, från 90 till 80:
Dels väg 140, den 10 kilometer långa delen mellan Västerhejde och Tofta.
Dels väg 143, den 11 kilometer långa delen mellan Visby och Roma.
Ingen av dessa vägsträckor anses uppfylla de krav som ur trafiksäkerhetssynpunkt ställs för hastighet över 80 kilometer i timmen. Främst anledningen är dess kraftiga trafikering.
Den 15 kilometer långa vägsträckan mellan Lärbro och Fårösund, väg 148, anses dock kunna behålla 90-hastigheten, trots att inte heller den är mötesseparerad. Anledningen är dess förhållandevis låga trafikflöde.
Det ska fortsättningsvis även vara tillåtet att köra 90 på väg 653, den så kallade ”Brorakan”, då sträckningen även där har mycket lågt trafikflöde.
Men, innan alla pendlare blir alldeles för upprörda: Det går att fresta i 90 i ytterligare några år.
De båda vägsträckorna ligger i senare delen av planperioden, först 2023 planerar Trafikverket att genomföra förändringarna.