Hårda orden efter flygmötet: ”Oförskämt av SAS”

Dyrt och långa restider gör det svårt att bo på ön, menar kritikerna. En möjlighet att förbinda Gotland internationellt, menar SAS.
– Vi trodde att SAS var här för att lyssna, säger en kritisk deltagare och jämför träffen med ett säljmöte.

Kritiska röster efter frukostseminarie

Foto: Henrik Radhe

Gotland2025-01-31 11:01

”Möjligheterna med SAS på Arlanda” var rubriken när SAS och Swedavia var gäster hos Tillväxt Gotlands och Gotlands besöksnärings frukostmöte på fredagen.

Roger Hammarström, verksamhetsledare för Tillväxt Gotland, inledde och berättade hur trafikrådet under lång tid haft tät kontakt med SAS för att utveckla antalet avgångar till Arlanda.

– Det vi inte såg komma var till vilket pris, säger han, men menar att Arlanda även efter att BRA lämnat trafiken på Bromma kommer att innebära ett lyft för besöksnäringen, med fler internationella besökare, möten och kongresser.

undefined
SAS försäljningschef Martin Kotte menar att satsningar på Arlanda kan innebära stora fördelar för såväl besöksnäring som näringsliv på Gotland, med tillgänglighet vidare ut i Europa.
undefined
Gunnar Jonasson, Swedavias flygplatschef i Visby, konstaterar att Gotland blir en del i ett internationellt nätverk av förbindelser, som underlättas genom de stora ombyggnationer som just nu genomförs på Arlanda.

SAS har i dag fyra avgångar per dag till och från Gotland.

– Från den 30 mars ökar vi den kapaciteten till åtta avgångar och ligger kvar med den över sommaren, säger Martin Kotte, försäljningschef SAS Sverige.

Han menar att Gotland måste se helhetsperspektivet, och inte bara den enskildes behov.

– SAS nätverk via Arlanda ger en möjlighet för näringslivet att nå ut på ett helt annat sätt. Tillgängligheten blir mångfalt större än den var på Bromma att ta sig vidare i Sverige, Skandinavien, Europa eller till New York.

undefined
SAS försäljningschef Martin Kotte gästade frukostseminariet och lyfte öns möjligehet med de stora satsningar bolaget nu gör på Arlanda.

Men är det då rimligt att de som bor på ön och pendlar till jobb och möten i Stockholm är med och betalar det priset, i form av ökad restid och högre pris?

– Jag tror att SAS behöver prata med SL. De som åker kommunalt i Stockholm vill komma till jobbet och inte connecta med resten av Europa. Jag tycker att det är oförskämt av honom att säga så, säger Cecilia Schelin Seidegård, tidigare landshövding som bor i Visby.

Efter mötet var hon kritisk. Av nästan en timme med ett hundratal deltagare avsattes bara sju minuter till frågor.

– Vi trodde att SAS var här för att lyssna på oss och att vi skulle få ställa frågor. Att lyssna på hur Eurobonus fungerar var inte därför vi kom hit, säger hon och menar att det istället mest blev ett säljmöte:

– För Gotlands del är det ett problem, vår attraktionskraft minskar nu.

undefined
Oförskämt, menade Cecilia Schelin Seidegård om SAS prat om ökad tillgänglighet när trafiken övergår från Bromma till enbart Arlanda.

SAS har i dag 80 procent av inrikestrafiken och stora satsningar görs nu tillsammans med Swedavia på Arlanda.

Deltagare vid frukostmötet vittnade om dyra biljettpriser. 6 000 kronor till Skåne, 5 700 till Stockholm och 10 000 för att hälsa på barnbarn i Ronneby. Men enligt SAS kan de priserna vara på väg ner.

– Det är begränsad kapacitet och flygen är fulla. Då kostar det tyvärr de pengarna om man bokar sent. Det går att åka billigare till fast pris med klippkort, säger Martin Kotte innan mötestiden är över.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!