Det härskna kött som GT kunde berätta om i går, som levererats till Tjelvarskolan, väcker inga större känslor varken hos regionen eller hos leverantören Keges.
- Det hanteras väldigt mycket mat inom regionen, och att det någon gång blir så att det är dålig mat som levereras. Det kan hända även när du eller jag går i butik och handlar, resonerar Lena Boberg.
På grossistföretaget Keges konstateras också att personalen i köket på den aktuella skolan gjorde allt rätt; händelsen rapporterades till Keges, som tog tillbaka hela partiet kött och man ordnade ersättningsmat till eleverna.
Keges, i sin tur, har rapporterat till sin fastlandsleverantör, Annerstedt Flodin AB i Stockholm, varpå de spårar partiets urpsrung bakåt.
- De gör sedan bedömningen var det är för typ av fel och hur det har uppstått. Men det är inget vi fått några rapporter om än, säger Magnus Palmgren.
Enligt Keges händer det någon eller några gånger per år att otjänlig mat levereras. Ofta handlar det om sallad som blivit dålig.