Hårt slitage på färjemotorerna

I går kom Destination Gotland med en ny turlista. Den innebär att fartygen får köras hårt den närmaste tiden.- Slitaget på dem är en smäll vi får ta senare, säger Destination Gotlands vd Jan-Erik Rosengren.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2009-07-29 04:00
Den nya turlistan är klar, men det går bara att boka biljetter fram till 10 augusti.
- Mot slutet av veckan kommer det gå att boka längre fram i tiden, säger Jan-Erik Rosengren, vd för Destination Gotland.
Företaget uppger att de inte kan ta emot några ny- eller ombokningar med avresedatum efter det datumet, eftersom hela turlistan inte är fastställd.
- Det tar lite tid att lägga in alla data i systemet och det kommer att ske under veckan, säger Jan-Erik Rosengren.

"Vi är nästan ikapp"
Många resenärer är fortfarande drabbade av förseningar på grund av olyckan i torsdags förra veckan,
- Det är fortfarande vissa förskjutningar men vi är nästan ikapp kapacitetsmässigt, men det är svårt att säga hur många som påverkas just nu.
Fartygen får köras hårt under återstoden av turistsäsongen och det kan innebära ökat slitage på fartygen och dess maskineri. Det kan bli en dyr historia för Destination Gotland.
- Det får man ta då, så är det, säger Jan-Erik Rosengren.
Destination Gotland räknar med att turlistan för resten av året blir klar och öppnas för bokning i slutet av denna vecka.
Under gårdagen fortsatte Statens haverikommission med utredningen av orsakerna till olyckan.
- Vi vänder på alla stenar. I går åkte en expert på ledningssystem ner till Norrköping för att undersöka HSC Gotlandia II, bland annat ska fartygets svarta låda undersökas. Vi kommer också att tillsätta en oberoende expert på vattenjetbåtar för att få en uppfattning om vilka förutsättningar personalen på bryggan haft att manövrera fartyget, säger Göran Rosvall, haverikommissionens ordförande.

Data ska tas fram
Utredningen leds av sjökapten Magnus Hammarqvist.
- Det är personal från tillverkarens utvecklingsavdelning som ska ta fram data ur styrsystemet. Innan det är klart kan vi inte säga något om det varit något fel där, säger han.
Transportstyrelsens fartygsinspektör Hans Friberg var på plats direkt efter olyckan och godkände HSC Gotlandia II för färden till Norrköping.
- Vi hittade inga brister när det gäller bryggpersonalens utbildning, då hade de inte fått vara på bryggan till att börja med. Fartyget fick ett certifikat som räckte för att åka till Norrköping (där Sjöfartsverket ligger, reds. anmärkning). Därmed var arbetet avslutat för min del och resten är på haverikommissionens bord, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om