Hastighets-remiss ger fler frågor än svar
I går satte sig tekniska nämnden in i Vägverkets förslag till nya hastighetsbegränsningar. Ordförande Kjell Skalberg (C) konstaterar att det finns många frågetecken, varav det största är ekonomin.
- Får vi inte pengar till åtgärder blir alla 140-vägar, de stora pendlingsvägarna, på sikt 80-vägar, säger Kjell Skalberg.
Staten föreslår att kommunen för ändamålet tar 38 miljoner från en pott på 205 miljoner, som åren 2010-2021 ska användas till "transportslagsövergripande länsplaner för regional transportinfrastruktur" - alltså förändringar och förbättringar av allt från busshållplatser och körbanor, till vägkorsningar och cykelvägar.
Tekniska nämnden tycker att det är fel och tänker i sitt remissvar efterlysa extrapengar för hastighetsprojektet. Man undrar också hur Vägverket tänker kring övergångar mellan olika hastigheter. Blir det fler eller färre skyltar? Vilka hastigheter blir det i tätorterna?
Nämndens remissvar, som beräknas antas om ett par veckor, ska samordnas med kommunstyrelsens.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!