Helgens fartygsolycka är en oförklarlig gåta
Helgens fartygsolycka utanför Gotland är en gåta. Det var inget fel på fartygets teknik och besättningen var nykter. Olyckan är oförklarlig.Det säger Johan Båth vid Sjöfartsverket som nu sammanställer utredningen efter fartygsolyckan utanför Närsholm i lördags förmiddag.Rapporten ska behandlas av Sjöfartsverkets utredningssektion i Norrköping. Där ska beslutet fattas om den fortsatta utredningen ska skötas i Sverige eller i Tyskland.
Fartygen, som båda är utflaggade, ägs av två tyska rederier. "Smaland" seglar under grekcypriotisk flagg och "Nikar G" är Antigua-registrerad.
Av totalt nio man ombord på "Smaland", inklusive befäl, manskap och kapten, klämdes tre besättningsmän ihjäl när "Smaland" kolliderade för mot för med Nikar G.
<span class=MR>Frontalkrock</span>
Vid olyckstillfället befanns sig de förolyckade längst fram på båten. Tillsammans med en fjärde man arbetade de i utrymmet längst fram i fören.
Den fjärde besättningsmannen klarade livet. Han lyckades rädda sig ut genom ett hål i fartygsskrovet.
Därefter klättrade han sedan upp längs fartygets utsida och vidare upp på däck.
Efter kollisionen, och efter kontakt, gick "Nikar G", med sju man ombord, som alla klarade sig utan allvarliga skador, mot Stettin i Polen.
Något förhör med besättningen, eller någon undersökning av fartyget, "Nikar G", har ännu inte skett.
"Smaland" gick till kaj i Slite där arbetet fortsatte med att få loss de omkomna.
<span class=MR>Förhör</span>
Vi har förhört alla överlevande ombord på "Smaland". Kaptenen har ingen förklaring till hur eller varför olyckan skedde.
Kropparna efter de tre döda skickas för obduktion i Solna och obduktionsresultatet kan väntas om några veckor.
Den fjärde besättningsmannen, som kunde klara sig levande ut ur båten, samt ytterligare en man ur besättningen, har flugit hem till Tuvalu i Polynesien.
Därifrån kommer också de tre döda, konstaterar Sune Jacobsson vid polisen i Visby.
I går eftermiddag fortsatte arbetet vid visbypolisen att sam-
manställa förhörsutredningen.
Sjöfartsverket har avslutat den tekniska undersökningen av "Smaland". Sjöfartsinspektionen var också med när polisen i Visby förhörde de överlevande ombord.
<span class=MR>Undersökning</span>
Befälhavaren, som var på bryggan när fartygen kolliderade har ingen förklaring till olyckan, konstaterar Johan Båth vid Sjöfartsinspektionen i Stockholm.
Sjöfartsinspektionen har också avslutat den tekniska undersökningen och bland annat kontrollerat sikt, styrmaskineri och radar.
Vi har inte hittat något tekniskt fel som kan ha medverkat till olyckan, säger Johan Båth.
Han konstaterar att frågor ställts om alkohol ombord. Den frågan ställdes också vid förhören med besättningen ombord.
Ombord tillämpades noll-tolerans mot alkohol. Alla ombord på "Smaland" var var nyktra och skötsamma, framhåller han.
<span class=MR>Rapport</span>
Rapporten från undersökningen kommer närmast att tillställas Sjöfartsverkets utredningssektion i Norrköping.
Därefter fattas beslut om Sverige ska blanda sig i den fortsatta utredningen om olyckan, eller om utredningen ska skötas i Tyskland, sammanfattar Johan Båth.
Att de båda fartygen ägs av respektive två tyska rederier är en anledning till att den vidare utredningen troligen kommer att ske i Tyskland
Men det är något som avgörs i Norrköping, poängterar Johan Båth.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!